4.2/5 - (13 امتیاز)

آموزش مفهوم الگوها به کودکان، آن هم در سنین بین 3 تا 7 سالگی که یکی از بهترین سنین کودک برای یادگیری است؛ تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش هوش و قوه‌ی استدلال کودک می‌گذارد.
این که کودک شما بتواند در هنگام کودکی، الگوها را درک کند و آن‌ها را تشخیص دهد؛ در حقیقت به او کمک می‌کند تا هر چه بیشتر با مفاهیم و خلاقیت ریاضی درگیر شود و این قضیه هوش او را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا در سنین بزرگسالی در درس‌هایش از خود موفقیت بیشتری نشان بدهد!

ما در این مقاله تلاش داریم تا چند نمونه از بهترین روش‌های آموزش الگو به کودکان را برای شما مطرح کنیم تا شما بتوانید از این روش‌ها برای آموزش الگو به کودکان دلبندتان استفاده کنید!
پس تا انتهای این مقاله از ریاضیات لیمویی با ما همراه باشید!

آموزش الگویابی به کودکان

مهارت‌های پایه‌ای ریاضی که کودک شما در پیش دبستانی و مهد کودک فرا می‌گیرد؛ در حقیقت پایه و اساس یادگیری مفاهیم پیشرفته ریاضی مقاطع بالاتر را برای او فراهم می‌کند.
یاد دادن مفاهیم الگوها به کودکان، یکی از مهارت‌های مهم اولیه‌ای است که باید سعی کنید کودک دلبندتان را از خردسالی با آن درگیر کنید!
اما خوشبختانه آموزش الگوها بسیار آسان و سرگرم کننده است!
حالا سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه الگوها را آموزش دهیم؟
گفتیم که آموزش الگوها بسیار آسان و سرگرم کننده سات و قرار است در طی فرآیند تدریس کلی به خودتان و کودکتان خوش بگذرد؛ چرا که الگوها خاصیتی دارند که می توانیم متوجه آن‌ها شویم، آن‌ها را بشنویم و با کمی تلاش آن‌ها را بسازیم!

برای مشاهده‌ی تمرین‌های الگویابی به سبک لیمویی روی لینک زیر کلیک کنید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

الگویابی چیست؟

کودکان همواره موجودات کنجکاوی هستند که دوست دارند الگوهایی را در دنیای اطراف خود پیدا کنند.
الگوها به کودکان کمک می کنند که تغییرات را درک کنند و به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند که اتفاقات در طول زمان چه چیزهایی را تغییر می‌دهند.
الگوها در حقیقت مواردی هستند که با روشی منطقی تکرار می شوند و شما می‌توانید این تکرار را ببینید و بفهمید!
بخواهم برایتان مثال‌‌های واقعی از دنیای الگوها بزنم؛ باید به موارد زیر اشاره کنم!
برای مثال راه راه های عمودی روی ژاکت می‌توانند یک الگو باشند.
الگوها همچنین می‌توانند شامل اعداد ، تصاویر یا اشکال باشند.
شما به سادگی می‌توانید با وسایلی که دم دستتان دارید یک الگو برای کودکتان تهیه کنید.

برای مثال، می توانید 4 عروسک حیوان و انسان کودکتان را طوری یکی در میان در کنار هم بچینید که بتوان از چینش آن‌ها یک الگو تهیه کرد.

 
الگویابی کلاس اول

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

فواید تدریس الگویابی ریاضی به کودکان

 آموزش الگویابی ریاضی به کودکان فواید بسیار زیادی را برای آن‌ها به دنبال دارد.
یادگرفتن الگویابی به کودکان کمک می کند تا بتوانند اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند؛ زیرا زمانی که آن‌ها شروع به درک الگو می‌کنند؛ درحقیقت دارند درک می‌کنند که اتفاقات به صورت سری و زنجیروار تکرار می‌شود و همین قضیه به آن‌ها کمک می‌کند تا از روی درک الگوهای قبلی، اشکال جدید را حدس بزنند.
الگوها همچنین به کودکان مهارت برقراری ارتباط منطقی و استدلال کردن را می‌آموزند.
الگوها را می‌توان در همه جای زندگی روزمره پیدا کرد. وظیفه‌ی شما به عنوان یک پدر و مادر وظیفه شناس این است که در هنگام دیدن الگوهای جالب آن‌ها را به فرزندتان نشان دهید و از او بخواهید تحلیل کند که اتفاق بعدی چه خواهد بود!
برای مثال هنگام دیدن طلوع و غروب خورشید بگویید: “خورشید طلوع کرد و غروب کرد و سپس ماه بالا آمد و فرو رفت.”

توانایی کودکان در یادگیری الگویابی ریاضی

هیچ گاه مهارت‌های کودکتان را در یادگیری و اجرای الگوها دست کم نگیرید!
آن هم دقیقا در سنین حساس بین 3 تا 7 سالگی!
جالب است بدانید کودکان نوپا می‌توانند الگوهایی مانند پرش به چپ ، سپس راست ، سپس چپ و سپس راست را انجام دهند.
یا این که اسباب بازی‌های لگویشان را با الگوی یکی ایستاده، یکی خوابیده (عمودی و افقی) کنار یکدیگر بگذارند.
آن‌ها می‌توانند با چیدن ماشین‌هایشان به ترتیب رنگ در کنار هم الگوهای رنگی بسازند و شما را شگفت زده کنند!
در نهایت، باید بدانید که آن‌ها قادرند تا با آن دست‌های تپل کوچکشان (!) الگوهایی بسازند که شما را شگفت زده کنند!
فقط نیازمند آموزش صحیح و تمرین‌های درست و به موقع هستند!
روش‌ها آموزش الگویابی به کودکان
حالا که فهمیدیم آموزش الگویابی به کودکان چه اهمیت ویژه‌ای دارد و چقدر ممکن است در آینده‌ی کودک تاثیرگذار باشد؛ بیایید چند روش ساده برای آموزش الگویابی به فرزندانمان یاد بگیریم!
گفتیم که کودکان نوپا هوش و استعداد سرشاری در یادگیری فرآیند الگویابی دارند و اگر این فرآیند به درستی به آن‌ها تدریس شود آن‌ها می‌توانند خودشان الگوهای شگفت‌انگیزی بسازند!
حال بیایید این روش‌ها را باهم بررسی کنیم!

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

تعریف الگو ریاضی ابتدایی

در کلاس اول دبستان، الگوهای ریاضی به عنوان توالی‌ها یا مجموعه‌هایی از اشیاء، اعداد یا اشکال معرفی می‌شوند که یک ترتیب منظم یا قاعده خاصی دنبال می‌کنند. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند چگونه این الگوها را شناسایی کنند، آنها را ادامه دهند، و قوانین حاکم بر آنها را درک کنند. این فرایند به تقویت تفکر منطقی و مهارت‌های حل مسئله آن‌ها کمک می‌کند.

مزایای آموزش الگو در اول دبستان

آموزش الگوها در کلاس اول دبستان نه تنها به تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان کمک می‌کند بلکه به آنها در توسعه تفکر منطقی و توانایی پیش‌بینی نیز یاری می‌رساند. این فرایند زمینه‌ساز مهارت‌های ضروری در یادگیری مفاهیم پیشرفته‌تر ریاضی و تشخیص الگوها در طبیعت و زندگی روزمره است. علاوه بر این، آموزش الگوها می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی و پرورش خلاقیت آنها کمک کند.

نمونه الگویابی کلاس اول

یک نمونه ساده از الگویابی برای دانش‌آموزان کلاس اول می‌تواند شامل سری‌های رنگی یا اشکال باشد. به عنوان مثال، یک الگوی ساده ممکن است به این شکل باشد: قرمز، آبی، قرمز، آبی. دانش‌آموزان سپس باید تشخیص دهند که الگو بعدی چه رنگی است (در این مورد، قرمز). این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کند تا تفکر منطقی خود را توسعه دهند و الگوها را در موقعیت‌های مختلف شناسایی کنند. یک نمونه دیگر از الگویابی برای دانش‌آموزان کلاس اول می‌تواند شامل استفاده از اعداد و شکل‌ها باشد. به عنوان مثال: ستاره، ستاره، دایره، ستاره، ستاره، دایره. کودکان باید تشخیص دهند که الگو بعدی چیست (در این مورد، ستاره). این فعالیت به تقویت درک مفهومی الگوها و توانایی شناسایی و ادامه دادن آنها کمک می‌کند.درسایت ریاضیات لیمویی انواع مختلفی از الگوهای جذاب وجود دارد .

آموزش الگو به کودکان

روش راه راه دوست داشتنی

همه‌ی ما در خانه‌هایمان لباس‌های راه راه پیدا می‌شود.
لطفا نگویید نه که اصلا باورم نمی‌شود؛ راه راه یکی از لازمه‌های زندگی هر آدمی است.
این بار که تصمیم گرفتید الگویابی را به فرزندتان آموزش دهید؛ یک لباس راه راه جلویش بگذارید و به او توضیح دهید که چگونه راه‌های سفید و مشکی در کنار هم تکرار شده‌اند و لباس به آن زیبایی را ساخته‌اند.

ماشین‌های رنگی رنگی

قطعا فرزندتان اسباب بازی‌های زیادی دارد که می‌توانید برای آموزش مفهوم الگو به او از یک گروه از اسباب بازی‌هایش استفاده کنید.
مثلا اگر تعدادی ماشین رنگی داشته باشد می‌توانید الگوی قرمز، سبز، زرد را مقابلش بچینید و از او بخواهید با ماشین‌های همرنگش الگویی که شما چیدید را تکرار کند.
این کار را با تعدادی خرس عروسکی و گربه هم می‌توانید تکرار کنید. مهم این است که کودک متوجه شود شما دارید تعدادی از اسباب بازی‌هایش را مطابق قانون خاصی در کنار بکدیگر می‌چینید و بتواند الگوی شما را تکرار کند.
به همین راحتی و با استفاده از اسباب بازی‌های خودش می‌توانید مفهوم الگو را به او یاد دهید. دیگر چه بهتر از این می‌خواهید؟
فقط از تمرین پس از آموزش غافل نشوید و از طریق لینک زیر سری به قسمت تمرینات ریاضیات لیمویی بزنید و مطالب الگویابی را با آن تمرین‌های جذاب در ذهن کودکتان تثبیت کنید!
 
آموزش الگویابی به کودکان

آواز بخوانید!

کتاب‌های شعر و قصه برای کودکتان بخوانید؛ آوازهایی بخوانید که در آن‌ها عنصر خاصی تکرار می‌شود و می‌توانید به کمک آن مفهوم الگو را به کودک دلبندتان آموزش دهید!
پسوند دانشگاه ایالتی میشیگان ایده های زیر را برای گسترش قرار گرفتن در معرض الگوهای کودکان خردسال ارائه می دهد:
کتاب بخوانید و آواز و لالایی را با کلمات و عباراتی که تکرار می شود بخوانید.
یادتا باشد که بهترین راه آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان کم سن و سال فقط بازی و آواز خواندن است.

بازی کنید!

بازی‌هایی با روال ثابت را امتحان کنید و با کودکانتان خوش بگذرانید؛ این گونه هم می‌توانید کمی بخندید و تفریح کنید و هم مفهوم الگو را در ذهن کودکتان جا بیندازید!
مثلا بنشینید و کودکتان را نیز مقابلتان بنشانید؛ یک تکه لگو را در سطل مقابلتان قرار دهید و از کودکتان بخواهید که آن را در آورد و بیرون بیندازد
این کار را بارها تکرار کنید و پس از چند بار تکرار برای کودک توضیح دهید که: “بلوک‌ها را در سطل قرار دادم؛ تو آن‌ها را بیرون انداختی؛ بلوک‌ها را در سطل قرار دادم؛ توآن‌ها را بیرون انداختی. “

وسایل آشپزخانه را بر اساس دسته بندی ، مرتب کنید!

قابلمه ها، ماهیتابه ها، انبر آشپزخانه و ظروف خود را از بسته بندی خارج کنید و آنها را به کمک فرزند خود مرتب کنید . می توانید آنها را یکبار بر اساس نوع ، دسته بندی کنید مثلا گروه قابلمه ها قاشق ها لیوان ها و … می توانید آنها را براساس وزن دسته بندی کنید مثلا سنگین و سبک یا براساس رنگ دسته بندی کنید . مهم این است که کودک الگو را درک و بتواند بر اساس الگو خواسته شده دسته بندی کند . همچنین می توانید از کودک بخواهید با توجه به خلاقیت خود دسته بندی جدیدی انجام دهد .

کلام پایانی

الگویابی یکی از مهم‌ترین مسائل پایه‌ی ریاضی است که در همان کودکی باید به کودکان تدریس شود تا بتواند تاثیرات بسیار مهم و مثبتی بر روی آینده‌ی ریاضی و خلاقیت آن‌ها بگذارد.
فراموش نکنید که ما رد این مقاله تنها تعدادی از روش‌های الگویابی را برای شما آوردیم که بتوانید برای آموزش الگویابی به فرزندتان از آن‌ها استفاده کنید.
اما فراموش نکنید آموزش مفاهیم ریاضی بدون تمرین به کودکتان هیچ فایده‌ای ندارد.
پس اگر به انتهای مقاله رسیدید و آموزش دادن الگویابی را به کودکتان تمام کردید؛ روی این لینک کلیک کنید و از تمرینات متنوع ریاضیات لیمویی برای آموزش الگویابی به کودکتان استفاده کنید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5