2.8/5 - (9 امتیاز)

چگونه کودکم را با مفهوم تفریق آشنا کنم؟
یادگیری مفهوم جمع و تفریق یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های یادگیری ریاضی در کودکان است!
در مقاله‌ی آموزش مفهوم جمع، سعی کردیم تمام متدهای لازم و مفید را برای آموزش این مفهوم جذاب به فرزندتان، برای شما بیان کنیم!
حلا در این مقاله تصمیم داریم به سراغ مفهوم تفریق برویم و ببینیم که با چه ترفندها و بازی‌های جذابی می‌توانیم مفهوم تفریق را طوری به کودکان کم سن و سالمان یاد دهیم که هم در خاطرشان بماند؛ و هم در طی روند یادگیری خسته نشود و از یادگیری مفاهیم ریاضی لذت ببرد!
پس اگر به سراغ این مقاله آمده‌اید تا بتوانید بهترین روش‌ها را برای آموزش مفهوم تفریق به کودکتان یاد بگیرید؛ تا انتهای این مقاله از سری مقالات آموزشی ریاضیات لیمویی همراه ما بمانید!

چگونه مفهوم تفریق را به کودکم آموزش دهم؟

کودکان اغلب با درک مفهوم تفریق مشکل دارند و برای درک این مفهوم ریاضی مهم از خود مقاومت نشان می‌دهند!
پس اگر با این مقاومت رو به رو شدید تعجب نکنید و در کمال صبر و حوصله سعی کنید راهکارهایی که در ادامه خدمتتان می‌گوییم را پیاده‌سازی کنید.
اول این که برای این که از آن‌ها مقاومت کمتری ببینید؛ سعی کنید آن‌ها را با زمینه‌ی مفهوم تفریق آشنا کنید و برای او مثال‌هایی از دنیای واقعی بزنید تا بفهمد دقیقا با چه چیزی طرف است و چه مفهومی را می‌خواهید یادش بدهید!
سپس قدم به قدم جلو بروید و مسائل تفریق کردن را به کمک اشیایی که او در طول روز می‌بیند، برایش تصویر سازی کنید و همین طور که جلو می‌روید؛ مفاهیم را کمی پیچیده‌تر کنید!

در حقیقت باید بدانید که جمع و تفریق پایه و اساس ریاضیات پیشرفته است و درک صحیح از آن‌ها برای فرزندتان، برای ایجاد مهارت‌های ریاضی قوی در سنین بزرگسالی برای او ضروری است.
قبل از شروع آموزش مفهوم تفریق، سعی کنید کودکتان را با کلماتی مانند منفی، کم کردن و برداشتن آشنا کنید و برای او مثال‌هایی از دنیای واقعی بزنید!
مثلا:
 
مثال 1: فکر کن 5 تا سیب داری؛ اگر 2 تا از سیب‌هات رو به من بدی اون وقت چند تا سیب توی دستت باقی می‌مونه؟
 
مثال 2: فک کن توی خونه‌ی خاله اینا، 4 نفر هستند! اگر دو نفرشون از خونه بیرون برن، چند نفر توی خونه باقی می‌مونن؟
 
مثال 3: فک کن دوستت سارا، 10 هزارتومن دستش داشته باشه! اگه سارا یه بستنی 4 هزار تومنی بخره چقدر پول براش باقی می‌مونه؟
ساده ترین راه برای این که بتوانید مفهوم تفریق را به کودکان آموزش دهید؛ این است که کاری کنید او بتواند از دست رفتن، از بین رفتن و کم شدن را تصور کند و این کار را فقط با مثال‌های واقعی و روزمره‌تان می‌توانید برای او تصویر سازی کنید!

تفریق کلاس اول

در کلاس اول دبستان، دانش‌آموزان با مفاهیم پایه‌ای تفریق آشنا می‌شوند که شامل تفریق اعداد تک رقمی ودورقمی و استفاده از اشیاء فیزیکی برای فهم بهتر عملیات تفریق است. آن‌ها یاد می‌گیرند چگونه تعدادی از اشیاء را از یک مجموعه کم کنند و نتیجه را بیابند. تمرکز در این سطح بر درک مفهومی تفریق و توانایی انجام عملیات تفریق با استفاده از وسایل کمک آموزشی و روش‌های شمارش است. برای آموزش تفریق به دانش‌آموزان کلاس اول دبستان، استفاده از روش‌های تعاملی و عملی مؤثر است. می‌توانید با استفاده از اشیاء فیزیکی مانند مهره‌ها، میوه‌ها، یا بلوک‌های ساختنی، مفهوم تفریق را نشان دهید. این روش به کودکان کمک می‌کند تا عملیات تفریق را به طور ملموس درک کنند. همچنین، استفاده از داستان‌ها و بازی‌های آموزشی برای تقویت درک آنها از تفریق مفید است. ارائه بازخورد فوری و تشویق کودکان به هنگام پاسخ صحیح، اعتماد به نفس آنها را در یادگیری تقویت می‌کند.

آموزش تفریق دورقمی کلاس اول

معمولا در کلاس اول کودکان تفریق اعداد دو رقمی را یاد می گیرند که رقم یکان آنها صفر است برای مثال ۳۰ – ۷۰ در این حالت از کودک می خواهیم که صفر ها را خط بزند و دهگان ها را از هم کم کند و در انتها جلوی جواب یک صفر بگذارد . اگر یکان ها صفر نبود در کلاس اول تفریق ها به گونه ایست که نیاز به قرض گرفتن از مرتبه بالاتر نیست برای مثال ۱۷-۴۸ . در این حالت کودک ابتدا دهگان ها را از هم کم می کند و سپس یکان ها را از هم کم می کند .

 

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

4 ترفند خارق‌العاده‌ی آموزش تفریق به کودکان

آموزش مفهوم تفریق به روش بیسکوییتی

گفیتم که برای آموزش مفاهیم ریاضی آن هم به کودکانی در این سن، باید همه چیز را برایشان تصویرسازی کنید و مثال‌های واقعی بزنید!
در این روش پیشنهاد می‌کنیم از یک خوراکی خوشمزه استفاده کنید که اتفاقا فرزندتان هم خیلی آن را دوست دارد!
به این صورت که  به کودک خود 4 کوکی بدهید.
حال از او بخواهید که 2 تا از آن‌ها را به شما بدهد.
حال از او بخواهید که کوکی های باقیمانده‌اش را بشمارد و نتیجه را به شما اعلام کند. (درصورتی که کودک شما تمایلی برای دادن کوکی‌هایش به شما ندارد؛ از او بخواهید دوتا از آن‌ها را بخورد و بقیه را بشمارد :-)).
این روش به کودک دلبند شما کمک می‌کند تا مفهوم تفریق را به طور کامل بیاموزد و یاد بگیرد که وقتی شما از کم کردن و تفریق حرف می‌زنید؛ دقیقا دارید در رابطه با چه موضوعی صحبت می‌کنید!
 
آموزش جمع و تفریق انگلیسی

آموزش مفهوم تفریق با محور اعداد

یک محور اعداد بکشید و مطابق شکل زیر اعداد یک تا 10 را روی آن مشخص کنید.
حالا روی محور به کودکتان نشان دهید که می‌خواهید از عدد 8، سه واحد را کم کنید.
روی عدد 8 که نقطه‌ی شروع شماست یک دایره‌ی قرمز بکشید و به کودکتان بگویید این همان نقطه‌ای است که قرار است از آن شروع کنید.
سپس به تعداد 3 واحد خانه به عقب بپرید و مسیر خود را نیز با فلش ترسیم کنید.
خانه‌ای که در انتها به آن می‌رسید؛ جواب تفریق شماست!
اگر توضیحات را خوب متوجه نشدید؛ به عکس زیر نگاه کنید:
 
فیلم آموزش مفهوم تفریق

تفاوت را پیدا کنید!

برای استفاده از این روش هم مانند روش دوم باید از محور اعداد استفاده کنید.
پس یک محور اعداد بکشید و مجددا اعداد 1 تا 10 را روی آن مشخص کنید!
حالا فقط بگذارید تفاوتی که در این روش و روش قبل وجود دارد را برایتان توضیح بدهم: در روش قبل فرآیند تفریق و کم کردن دو عدد از یکدیگر را از روی محور اعداد به کودکتان نشان دادید؛ اما در این روش تصمیم داریم دو عدد را با یکدیگر مقایسه کنیم و میزان تفاوتشان را پیدا کنیم.
برای همین روی دو عددی که می‌خواهید تفاوتشان را پیدا کنید یک دایره‌ی قرمز ترسیم کنید و تفاوت آن‌ها را روی محور بشمارید و جلو بروید!
تعداد فلش‌هایی که روی محور ترسیم می‌کنید؛ نشان‌ دهنده‌ی تفاوت اعداد است!
به همین ترتیب با یک روش جذاب دیگر توانستید مفهوم تفریق را به کودک دلبندتان بیاموزید!

آموزش تفریق دو رقمی کلاس اول

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی
بیشتر بخوانید:

آموزش مفهوم تفریق با کمک شمارش معکوس

یکی دیگر از روش‌های تصویری که می‌توانید مفهوم تفریق را به کودک دلبندتان بیاموزید؛ استفاده از همین روش شمارش معکوس است!
ابتدا از کودکتان بخواهید یک تا ده را با نمایش انگشتانش برای شما بشمارد.
حال از او بخواهید از عدد ده سه واحد کم کند و سه تا از انگشتانش را بخواباند.
خودتان هم با او همراهی کنید: ده، نه، هشت، هفت
در نهایت به او بگویید که این گونه توانسته عدد 3 را از 10 کم کند و به جواب نهایی یعنی 7 برسد.
یعنی جواب معادله‌ی 3 – 10 مساوی 7 را پیدا کرده است!

آموزش تفریق کلاس اول

آموزش مفهوم تفریق به روش لیمویی

سایت ریاضیات لیمویی، اولین سایت تخصصی آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان 3 تا 7 ساله است که با الگو برداشتن از جدیدترین متدهای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان در سراسر دنیا استفاده کند و تمرین‌هایی خاص و جذاب را در محیطی سرگرم کننده برای کودکان و والدین تدارک ببیند!
یادتان باشد که آموزش مفاهیم به صورت صرف به کودکان فایده‌ای ندارد و باید در کنار این آموزش تکرار و تمرین نیز اتفاق بیفتد تا کودک دلبند شما بتواند این مفاهیم را در ذهنش ثبت کند و بعدها از آن استفاده کند!
پس اگر شما هم از آن دسته پدر و ماردهایی هستید که خواهان دیدن رشد و پیشرفت ریاضی فرزندتان در طی سالیان هستید؛ امکانات سایت ریاضیات لیمویی را از دست ندهید و همین الان از طریق دکمه‌ی زیر در سایت ثبت نام کنید!

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

کلام پابانی

ما در این مقاله سعی داشتیم تعدادی روش جذاب و جالب توجه برای آموزش مفهوم تفریق به کودکانتان برای شما بیاوریم!
یادتان نرود که آموزش بدون تکرار و تمرین فایده‌ای ندارد و در ذهن کودک شما تثبیت نمی‌شود.
پس باید هم زمان با این که این مفاهیم را به کودک دلبندتان آموزش می‌دهید؛ تعدادی تمرین هم برای او در نظر بگیرید که کودک شما بتواند مطالبی را که یاد گرفته در عمل مشاهده کند و از یادگیری آن‌ها لذت ببرد!
پس تا دیر نشده در سایت ریاضیات لیمویی ثبت نام کنید و از امکانات تمرین‌های بی‌شمار و حرفه‌ای ما لذت ببرید! 🙂

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

یادتان نرود که: “ریاضی مثل لیمو شیرینه؛ اگر به موقع یادش بگیری! اگرنه تلخ تلخ می‌شه!”

 

 

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
بیشتر بخوانید:
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5