Rate this post

یکی از مفاهیم مهمی که کودک در سنین پایین با آن مواجه می‌شود و نیاز دارد که به خوبی آن را فرا بگیرد مفهوم یاد گرفتن ترتیب‌ها و توالی سنجی است!
در حقیقت یکی از مهم‌ترین مفاهیم توالی سنجی این است که کودک شما بتواند مفهوم اول و آخر را یاد بگیرد!
این که بداند اولین و آخرین اتفاق یا وسیله چه بوده و چه نقشی در شکل گیری داستان زندگیش داشته، کفهوم مهمی است که باید سعی کنید پیش از آن که کودکتان به دبستان برود بیاموزید و به او هم آموزش دهید.
پس اگر به دنبال این هستید که آموزش این مفهوم را باید از کجا شروع کنید و چگونه مفهوم اول و آخر را به فرزندتان یاد دهید؛ ما اماده‌ایم که در این مقاله راهنماییتان کنیم!
پس تا انتهای مقاله همراه ریاضیات لیمویی بمانید!

اهمیت یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان

تعیین توالی اتفاقات و به ترتیب درآوردن آن‌ها در حقیقت مهارتی است که باعث می‌شود ما بتوانیم یک اتفاق را به مراحل ساده تقسیم کنیم و آن مراحل را مرتب کنیم.
مثلا شما زمانی که می‌خواهید اتفاق دیروز را برای دوستتان تعریف کنید به مهارت توالی و به ترتیب گفتن اتفاقات نیاز خواهید داشت!
کودک شما هم دقیقا برای تعریف اتفاقات نیاز دارد که این توالی سنجی را یاد بگیرد و بداند که تفاوت اتفاق اول با اخر چیست تا بتواند موضوعات مختلف را برای اطرافیانش تعریف کند و دیگران بتوانند داستان‌های او را دنبال کنند.
همچنین برای انجام یک سری از کارهایش نیاز دارد که تولی سنجی را یاد بگیرد و بداند کدام مرحله اولین و کدام مرحله آخرین است؛ تا بتواند کارهایش را به درستی انجام دهد!
پس دیدی یاد گرفتن نفهوم توالی و اول و آخر چقدر ممکن است برای کودکتان مهم باشد و چرا بادی آن را یاد بگیرد؟
حالا که متوجه اهمیت آن شدید؛ لطفا در ادامه‌ی مقاله همراه ما بمانید تا روش‌های صحیح یاد دادن مفهوم اول و اخر به کودک دلبندتان را به شما آموزش دهیم!

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مراحل آموزش مفهوم اول و آخر به کودکان

مرحله 1: اول و آخر

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به کودک خود کمک کنید تا بفهمد چه زمانی برای اتفاقات ترتیب قائل می‌شویم و ترتیب رخ دادن آن‌ها برایمان مهم است!
در این مرحله قرار است به کمک یک سری تصاویر جذاب از قبل و بعد یک اتفاق، مفهوم ترتیب را در ذهن کودکمان جا بیندازیم و به عبارتی به او بفهمانیم که کدام اتفاق اول و کدام اتفاق آخر افتاده است.
برای مثال می‌توانید از تصویر خانمی که لیوانی در دست دارد در یک تصویر و لحظه‌ای که لیوان از دستش می‌افتد در تصویر دیگری استفاده کنید و دو تصویر را در مقابل کودکتان قرار دهید و برای او توضیح دهید که کدام اتفاق اول و کدام اتفاق آخر افتاده است!
مثلا  تصاویر را به ترتیب قرار دهید و بگویید «اول ، ____. آخر ، ____ “، در حالی که آنچه را در تصاویر و زندگی واقعی رخ داده است توصیف می کنید.
کتاب‌های مصور کودکان نیز در این مرحله کمک بسیار زیادی می‌توانند به شما بکنند.
به این صورت که بتوانید ترتیب و توالی اتفاقات را برای کودکتان از روی کتاب توضیح دهید و مفهوم اول و آخر را از روی اتفاقاتی که در تصاویر رخ می‌دهد برای او توصیف کنید!
شما همچنین می توانید این واقعه را برای کودکتان بازی کنید تا هم او را بخندانید و هم این که بتوانید مفهوم رخداد ترتیبی اتفاقات را برای او توضیح دهید!
این هم یکی از روش‌های بامزه و سرگرم کننده برای توضیح این مفهوم است.
 
حالا نوبت به آن می‌رسد که از کودکتان سوالاتی مانند “چه اتفاقی اول افتاد” و “چه اتفاقی آخرین افتاد” را بپرسید.
وقتی کودک شما توانست با مشاهده‌ی دقیق تصاویر به سوال شما پاسخ دهد؛ می‌توانید خیال خود را راحت کنید که او مفهوم توالی را یاد گرفته و فهمیده کدام اتفاقات به ترتیب رخ داده‌اند و کدام اولی و کدام آخری بوده است!
حالا بیایید به سراغ مرحله‌ی بعد برویم!
 

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

مرحله 2: از رویدادهای سه مرحله‌ای آشنا برای آموزش ترتیب استفاده کنید!

اکنون ، شما به تصاویری نیاز دارید که نشان دهنده سه مرحله برای یک اتفاق آشنا باشد.
این تصاویر ممکن است تصاویری از لگو بازی، ریختن یک کاسه میوه  ، یا بالا رفتن از یک درخت باشد.
حالا سه تصویر را به ترتیب درست در مقابل کودکتان قرار دهید و ترتیب اتفاق افتادن را با به زبان آوردن  «اول ، ____. بعد، _____. آخرین ، _____ ، ” با نشان دادن هر تصویر به کودکتان توضیح دهید.
در انتها از او سوالاتی بپرسید در مورد اینکه اتفاقات اولی، بعدی و آخری چه بوده است؟
سپس ، تصاویر را با هم مخلوط کرده و دوباره در مقابل کودک قرار دهید و از کودکتان بخواهید که به شما بگوید که کدام مرحله اول اتفاق افتاده است.
حال از او بخواهید اتفاق اول را روی میز قرار دهد و اتفاقات بعدی و آخر را نیز در کنار آن بگذارد!
این تمرین را ادامه دهید تا زمانی که کودکتان بتواند سه تصویر را به ترتیب صحیح کنار همدیگر بچیند!

مرحله‌ 3: از او بخواهید ترتیب را به شما بگوید!

این بار هم یک سری تصاویر ترتیبی را در مقابلش بچینید اما خودتان نمی‌خواهد ترتیب را برایش ابتدا توضیح دهید.
بلکه از او بخاهید ترتیب را به هر شکلی که فکر میکند درست است مقابل شما بچیند.
اگر در این مرحله شاتباه کرد موقعیت را برایش شبیه سازی کنید و از او بخواهید یکبار دیگر کمی بیشتر فکر کند!
در نهایت زمانی که تواسنت تمامی تصاویر را در کنار هم و بدون اشتباه بچیند؛ می‌توانید به سراغ مرحله‌ی آخر بروید!
 

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

مرحله‌ 4: عکس‌ها را بردارید!

 در این مرحله از کودکتان بخواهید که ترتیب انجام دادن اتفاقات تصاویر را بدون اینکه عکس‌هایش را ببیند برای شما بازگو کند و از اتفاق اول به بعدی و آخری برسد!
برای مثال مراحل مسواک زدن را به ترتیب برای شما شرح دهد و بگوید که اول چه کار می‌کند؛ اتفاق بعدی چیست و آخر چه کاری را انجام می‌دهد!
بدین ترتیب و با به کار گرفتن این چهار مرحله‌ی شگفت‌انگیز می‌توانید مفهوم توالی و ترتیب اتفاقات را به همراه مفهوم اول و آر به فرزند دلنبتدتان آموزش دهید!
آموزش مفهوم اول و آخر در ریاضیات لیمویی
حالا که به اینجای مقاله رسیدید و فهمیدید چگونه می‌توانید مفهوم اول و آخر را به فرزندتان آموزش دهید؛ لازم است بدانید فرزند شما به تمرین‌هایی نیاز دارد تا این مطالب در ذهنش باقی بمانند!
برای مشاهده‌ی تمرینات ریاضیات لیمویی و استفاده از محیط جذاب و رنگارنگ آن برای کودکانتان، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!
یادتا باشد که: “ریاضی مثل لیمو شیرینه؛ البته اگر به موقع یادش بگیری؛ وگرنه تلخ تلخ میشه!”

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5