5/5 - (1 امتیاز)

هوش اجتماعی کودک: در دنیایی که کاملاً در رسانه های اجتماعی غرق شده است – میم ها، حلقه ها، ترندها، لایک ها، اشتراک گذاری ها و نظرات، ارتباط انسانی واقعی جوهر زندگی هر یک از ماست. تصور کنید وارد اتاقی مملو از افراد می شوید، هر یک از آنها درگیر مکالمات خود هستند و شما بدون زحمت در آن منظره زندگی می کنید و ترکیبات آنها و نشانه های غیرکلامی آنها را درک می کنید و تاثیری ایجاد می کنید. این توانایی برای اتصال، ارتباط و درک موقعیت های اجتماعی هسته اصلی هوش اجتماعی است. هر فردی در یک موقعیت یا موقعیت اجتماعی خاص رشد می کند. محیطی که کودک در آن زندگی می کند تأثیر بیشتری بر رشد ، یادگیری و توسعه آینده او دارد. فرهنگ، ارزش‌ها و تجارب محیطی که کودک به آن تعلق دارد ارزش بیشتری در فرآیند یادگیری او دارد.
مهارت های اجتماعی-عاطفی کودکان در سنین پایین در سازگاری آنها مفید است
این مهارت‌های اجتماعی-عاطفی اولیه شامل انواع موضوعات مختلف: احساسات اساسی (مانند شادی، ترس، خشم و غم)، واکنش های عاطفی (مانند علاقه، تعجب، ترجیح، وانزجار)، خودتنظیمی احساسات، دلبستگی، رفتار اجتماعی، احساسات خودآگاه (مانند گناه، شرم، شرم، حسادت و غرور)، همدردی و همدلی، اجتماعی شدن با همسالان، رفتار متقابل و بازی و احساسات وهویت جنسیتی. توسعه مهارت های اجتماعی-عاطفی ازسنین کودکی شروع می شود.
زندگی، به شدت تحت تأثیر تعاملات والدین-کودک قرار می گیرد و تعاملات و روابط با سایر اعضای خانواده، همسالان و بزرگسالان مهم به تدریج رشد می کند .

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

چرا هوش اجتماعی کودک مهم است ؟

هوش اجتماعی نه تنها باعث افزایش توانایی تحصیلی کودک ، بلکه باعث افزایش رفتارهای اجتماعی (مانند مهربانی، به اشتراک گذاری و همدلی)، بهبود نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه، و کاهش افسردگی و استرس در بین دانش آموزان می شود . کمک خانواده و مدرسه در افزایش هوش اجتماعی باعث می شود کودک توانایی های  زیر را توسعه دهد :

خودآگاهی

خودآگاهی شامل درک احساسات، اهداف شخصی و ارزش های خود است. این شامل ارزیابی دقیق نقاط قوت و محدودیت‌های خود، داشتن طرز فکر مثبت، و داشتن یک حس مستدل از خودکارآمدی و خوش‌بینی است. سطوح بالای خودآگاهی مستلزم توانایی تشخیص چگونگی ارتباط افکار، احساسات و اعمال است.

خود مدیریتی

خود مدیریتی نیازمند مهارت ها و نگرش هایی است که توانایی تنظیم احساسات و رفتارهای خود را تسهیل می کند. این شامل توانایی به تأخیر انداختن رضایت، مدیریت استرس، کنترل تکانه‌ها و پشتکار در برابر چالش‌ها به منظور دستیابی به اهداف شخصی و آموزشی است.

 آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی شامل توانایی درک، همدلی و احساس همدردی با افرادی با پیشینه ها یا فرهنگ های مختلف است. همچنین شامل درک هنجارهای اجتماعی برای رفتار و شناخت منابع و حمایت های خانواده، مدرسه و جامعه است.

بیشتر بخوانید:

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا روابط سالم و با ارزش را ایجاد و حفظ کنند و مطابق با هنجارهای اجتماعی عمل کنند. این مهارت ها شامل برقراری ارتباط واضح، گوش دادن فعال، همکاری، مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی نامناسب، مذاکره سازنده در تعارض و جستجوی کمک در صورت نیاز است.

تصمیم گیری مسئولانه

تصمیم گیری مسئولانه شامل یادگیری نحوه انتخاب های سازنده در مورد رفتار شخصی و تعاملات اجتماعی در محیط های مختلف است. این امر مستلزم توانایی در نظر گرفتن استانداردهای اخلاقی، نگرانی های ایمنی، هنجارهای رفتاری دقیق برای رفتارهای پرخطر، سلامت و رفاه خود و دیگران و ارزیابی واقع بینانه از پیامدهای اقدامات مختلف است.

هوش هیجانی کودک

چگونه بفهمیم کودکمان هوش اجتماعی بالایی دارد؟

برای فهمیدن اینکه کودک شما هوش اجتماعی بالایی دارد یا خیر، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

۱)  تعاملات اجتماعی:

کودکانی که هوش اجتماعی بالایی دارند، توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران و بازی با همسالان خود دارند. آن‌ها معمولاً به طور طبیعی در محیط‌های اجتماعی راحتتر هستند و به خوبی قادرند به موقع به احساسات خود و دیگران پاسخ دهند.

۲)  درک احساسات:

کودکان با هوش اجتماعی بالا، توانایی درک و بیان احساسات خود و دیگران را دارند. آن‌ها به درستی می‌توانند احساسات مختلف را تشخیص دهند و در موقعیت‌های مختلف به طور مناسب با آنها برخورد کنند.

۳) همکاری و همبستگی:

کودکانی با هوش اجتماعی بالا علاقه زیادی به همکاری و همبستگی با دیگران دارند. آن‌ها علاقه مندند که در گروه‌ها فعالیت کنند و توانایی خوبی در کنترل خشونت، نزاع و سازش با دیگران دارند.

۴)  قدرت تفکر اجتماعی:

کودکان با هوش اجتماعی بالا معمولاً توانایی خوبی در تفکر اجتماعی دارند. آن‌ها می‌توانند عواطف و افکار دیگران را درک کنند و با توجه به آنها، رفتار مناسبی را انتخاب کنند و در صورت نیاز به دیگران کمک کنند.

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

۵) حل مسئله اجتماعی:

کودکان با هوش اجتماعی بالا توانایی خوبی در حل مسائل اجتماعی دارند. آن‌ها مهارت‌هایی مانند توانایی گفتگو و مذاکره، تشخیص تنش‌های اجتماعی و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل اجتماعی را دارند.
اگر کودک شما از تمامی موارد فوق برخوردار است،احتمالا باید هوش اجتماعی بالایی داشته باشد. با این حال، لازم به ذکر است که هوش اجتماعی کودکان به مرور زمان تغییر می‌کند و به مرور زمان می‌تواند بهبود یابد.
بنابراین، مهم است به تکامل و پیشرفت کودکان در این زمینه توجه داشته باشیم.
والدین می توانند با توسعه هوش هیجانی کودکان در اوایل زندگی، زمینه را برای بزرگسالی سالم تر و رضایت بخش تر فراهم کنند. هوش هیجانی بالا با سلامت روان، عملکرد تحصیلی و مهارت های اجتماعی بهتر مرتبط است.
به همین دلیل، مربیان در شیچیدا استرالیا تلاش می کنند تا قلب کودکان را درگیر کنند تا ذهن آنها را درگیر کنند. سرگرمی، عشق، پذیرش و ستایش در آموزه های آنها گنجانده شده است. والدین نیز نقشی حیاتی در این برنامه ایفا می کنند، زیرا فرزندان شما بیشتر به شما نگاه می کنند و با درگیر کردن قلب آنها با عشق ، شاهد افزایش چشمگیرهوش اجتماعی و عاطفی آنها خواهید بود.

روش های تقویت هوش اجتماعی کودکان

روش هایی که در کلاس های شیچیدا در استرالیا استفاده می شود می تواند بسیار در افزایش هوش اجتماعی کودک شما موثر باشد .
کلاس های شیچیدا از انواع ورودی های حسی برای مشارکت دادن کودکان در یادگیری استفاده می کنند. با استفاده از محرک های دیداری، شنیداری و حرکتی، کودکان تشویق می شوند تا به روشی که مناسب سبک یادگیری آنها باشد، کاوش کنند و یاد بگیرند. این رویکرد به کودکان کمک می کند تا همدلی را توسعه دهند که جزء کلیدی هوش اجتماعی  است.

تقویت مثبت :

از تقویت مثبت برای ایجاد انگیزه در کودکان و ایجاد عزت نفس آنها استفاده می شود. کودکان به خاطر تلاش‌هایشان هر چقدر هم که کوچک باشند مورد ستایش قرار می‌گیرند و تشویق می‌شوند که ریسک کنند و چیزهای جدید را امتحان کنند. قابل ذکر است، این رویکرد به کودکان کمک می کند تا ذهنیت رشدی را ایجاد کنند که برای هوش هیجانی و اجتماعی ضروری است.

ذهن آگاهی :

تکنیک های ذهن آگاهی به کودکان کمک می کنند تا تمرکز کنند و احساسات خود را مدیریت کنند. با آموزش حضور در لحظه به کودکان، آنها یاد می گیرند که احساسات خود را تنظیم کنند و حس آرامش و آرامش درونی را در خود پرورش دهند.

یادگیری مبتنی بر بازی :

یادگیری مبتنی بر بازی برای مشارکت دادن کودکان در فرآیند یادگیری استفاده می‌شود. از طریق بازی، کودکان یاد می گیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و با دیگران همدردی کنند. این رویکرد به کودکان کمک می کند تا مهارت های اجتماعی را که جزء کلیدی هوش هیجانی و اجتماعی هستند، توسعه دهند.

ابراز احساسات را تشویق کنید:

محیطی امن برای کودک خود ایجاد کنید تا احساسات خود را آشکارا بیان کند. علاوه بر آن، با همدلی گوش دهید و احساسات آنها را تأیید کنید.

الگوی رفتار عاطفی سالم:

کودکان با مشاهده والدین خود یاد می گیرند. حواستان باشد که واکنش‌های عاطفی مناسبی را نشان دهید تا به آنها کمک کند تنظیم هیجانی مؤثر را نشان دهند.

در مورد احساسات در زندگی روزمره بحث کنید:

مکالمات مربوط به احساسات را وارد فعالیت های روزمره کنید. از فرصت استفاده کنید و در مورد اینکه موقعیت های مختلف چه احساسی در شما و فرزندتان ایجاد می کند صحبت کنید.

همدلی را تمرین کنید:

به فرزندتان بیاموزید که با دیگران همدردی کند و از آنها بپرسید که در یک موقعیت خاص چه احساسی ممکن است داشته باشد و چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشد.

حل مسئله را تشویق کنید :

وقتی از بچه ها در حل چالش های عاطفی حمایت می کنید، انعطاف پذیری و سازگاری پیدا می کنند.

هوش هیجانی را تحسین کنید:

از تلاش‌های فرزندتان برای درک و مدیریت احساساتش قدردانی کنید و اهمیت هوش هیجانی را تقویت کنید.

هوش اجتماعی کودک چیست

معرفی بازی های کاربردی برای تقویت هوش اجتماعی کودک

بازی‌ها می‌توانند به کودکان در تقویت هوش اجتماعی کمک کنند و آنها را در مهارت‌های ارتباطی، همکاری، درک احساسات دیگران و حل مسائل اجتماعی تقویت کنند. در ادامه به برخی از بازی‌هایی که می‌توانند در این زمینه مفید باشند، اشاره می‌کنیم:

۱) بازی نقش:

بازی با نقش‌های مختلف، مانند دکتر و بیمار، پلیس و دزد یا مادر و پدر، به کودکان کمک می‌کند تا درک بهتری از دیدگاه دیگران پیدا کنند و تجربه کنند که چگونه این دیدگاه‌ها را درک کنند.

۲) بازی همکاری:

بازی‌هایی که نیازمند همکاری و تعامل با دیگران هستند، به کودکان کمک می‌کنند تا بتوانند در گروه‌ها بهتر هماهنگی کنند. مانند بازی‌های چند نفره مانند بازی های ورزشی .

۳) بازی عروسک:

بازی با عروسک‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا تصور و فرضیه ای درباره رفتارها و افکار دیگران داشته باشند. می‌توانید به کودک خود توصیه کنید که در بازی عروسک‌ها، اشکال و صداهای مختلف را تقلید کند و شباهت و تفاوت آنها را بفهمد.

۴) بازی حل مسئله:

بازی‌هایی که نیازمند حل مسائل اجتماعی و مشارکت با دیگران هستند، همچون بازی‌های معمایی، پازل‌ها و بازی‌های گروهی، به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسأله خود را تقویت کنند.

۵) بازی میمون‌سازی:

بازی میمون‌سازی یا بازی کپی کردن رفتار دیگران، به کودکان کمک می‌کند تا درک درستی از رفتارها و اقدامات دیگران پیدا کنند و درک کنند که با رفتارهای مشابه، چگونه می‌توانند با دیگران تعامل کنند.

۶) بازی نقش آفرینی:

بازی نقش آفرینی، به کودکان کمک می‌کند تا شخصیت‌های مختلفی را تجربه کنند و درک بهتری از نظرات و احساسات شخصیت‌های دیگران پیدا کنند.

۷) بازی کارت‌های هوش:

بازی کارت‌های هوش از طریق تمرین مهارت‌های اجتماعی مانند تشخیص احساسات، خواندن بین خطوط و تعاملات اجتماعی به کودکان کمک می‌کند تا در این زمینه‌ها تقویت شوند.

۸) بازی همسرگزینی:

در این بازی، کودکان وظیفه انتخاب همسر مناسب را بر عهده دارند و باید عواطف، دیدگاه‌ها و احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت تصمیم‌گیری و توجه به احساسات دیگران را تقویت کنند.

۹) بازی معامله کردن:

در این بازی، کودکان نقش تاجر را بر عهده می‌گیرند و در تعامل با دیگران و مذاکره، مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند.

۱۰) بازی‌های مجازی:

بازی‌های مجازی مانند Minecraft، Roblox و Fortnite، این امکان را به کودکان می‌دهند تا با دیگران از طریق اینترنت و در یک محیط مجازی تعامل کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود دهند.

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک