5/5 - (1 امتیاز)

بازی های کامپیوتری: از زمانی که بازی‌های ویدیویی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ محبوب شدند، والدین و مربیان به طور یکسان نسبت به بازی‌های ویدیویی اخم کرده‌اند. این عمدتا به دلیل این باور است که این بازی‌ها وقت تلف کردن هستند و می‌توانند ذهن‌های جوان را فاسد کنند. با این حال، به دلیل همه گیری جهانی در چند سال اخیر، بازی های ویدیویی راهی برای ارتباط کودکان در میان فاصله گذاری اجتماعی شده است. این باعث می‌شود که والدین تأثیرات آن را بیشتر زیر سؤال ببرند.
به گفته چندین روانشناس و محقق، بازی های ویدیویی می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر روی کودکان داشته باشد. با این حال، والدین با بررسی علائم هشدار دهنده و با مداخله به موقع می توانند از عوارض جانبی جلوگیری کنند.

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

تاثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر کودکان

اگرچه والدین معتقدند همه بازی‌های ویدیویی شیطانی هستند، اما این درست نیست. آنهایی که به ویژه برای کودکان ایجاد شده اند به رشد مهارت آنها کمک می کنند. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند آرامش بخش و سرگرم کننده باشند و به رشد مغز کمک کنند.

در زیر چهار تأثیر سازنده بازی های ویدیویی بر کودکان آورده شده است :

 مهارت های حل مسئله را توسعه می دهد و خلاقیت را تقویت می کند

بازی‌های مختلف دارای چندین سطح چالش هستند که تفکر نوآورانه را در کودکان ترویج می‌کنند. علاوه بر این، برخی از بازی ها شامل برنامه ریزی و حل مسئله هستند که به آنها فرصتی برای ابراز خلاقیت می دهد.

نحوه کار تیمی را آموزش می دهد

امروزه بیشتر بازی ها به صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام می شود و بازیکنانی از سراسر جهان در آن شرکت می کنند. این امر کودکان را تشویق می کند تا یاد بگیرند که با افراد مختلف تعامل داشته باشند و مهارت های عملکرد در یک تیم را توسعه دهند. از طریق این بازی ها، بچه ها معنای روحیه تیمی و همچنین نحوه لذت بردن از رقابت سالم را یاد می گیرند. علاوه بر این، به آنها می آموزد که شکست را بدون تسلیم شدن با ظرافت بپذیرند، که برای شخصیت سازی در دراز مدت مهم است.

 یادگیری را از طریق فعالیت های سرگرم کننده ترویج می کند

بازی‌های خاصی بر اساس رویدادهای واقعی تاریخ و فرهنگ هستند. این بازی‌ها می‌توانند کودک را نسبت به جغرافیا، فرهنگ‌های باستانی، روابط بین‌المللی و غیره مشتاق کنند. علاوه بر این، از آنجایی که کودکان بازی‌ها را با سرگرمی مرتبط می‌کنند، یادگیری از طریق آن‌ها را جذاب و سرگرم‌کننده می‌دانند.

مهارت های تصمیم گیری را بهبود می بخشد

اکثر بازی های ویدیویی سرعت بالایی دارند و بازیکنان باید در هر مرحله تصمیمات سریع بگیرند. انجام چنین بازی هایی باعث ایجاد و بهبود مهارت های تصمیم گیری در کودکان می شود. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا در زمینه‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری در چند ثانیه تحت فشار بالا دارند، مانند ورزش، پزشکی و غیره، کارآمد عمل کنند.
اگرچه انجام بازی های ویدیویی اثرات مثبت خاصی دارد، اما جنبه های منفی آن نیز وجود دارد.

بازی های کامپیوتری و تاثیرات آن

اثرات منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان

اگر والدین آنها را به درستی کنترل نکنند، انجام بازی‌های کامپوتری می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر کودکان داشته باشد. اگرچه برخی از بازی‌های کامپوتری مضامین آموزشی دارند، اما بسیاری از آنها حول محورهای داستانی خشونت‌آمیز هستند.
در اینجا چهار اثر مضری که این بازی‌ها می‌توانند بر کودک شما داشته باشند، آورده شده است:

رفتار خشونت آمیز را تشویق می کند

بسیاری از بازی های ویدیویی محبوب رفتارهای جنایتکارانه، نفرت انگیز و سناریوهای جنگی را نشان می دهند. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که برای مدت طولانی در معرض خشونت شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرند می‌توانند نسبت به آن‌ها بی‌حس یا مصون شوند. علاوه بر این، آنها نیز با تقلید از این اقدامات، شروع به نشان دادن نشانه های خشونت و رفتارهای دردسرساز می کنند. از آنجایی که کودکان ذهنی تأثیرپذیر دارند، در این موارد بدترین قربانیان می شوند.

بچه ها را از نظر اجتماعی جدا می کند

اگرچه برخی از بازی‌های کامپوتری وجود دارد که افراد می‌توانند در گروه‌های مجازی بازی کنند، اما بچه‌ها هنوز آن‌ها را به تنهایی در حالی که در اتاق گیر کرده‌اند بازی می‌کنند. این امر تعاملات واقعی آنها را محدود می کند و مهارت های بین فردی آنها را از بین می برد. پس از مدتی، بچه‌ها در مجامع اجتماعی احساس می‌کنند که جایشان نیست و علاقه خود را به ملاقات با افراد جدید کاملاً از دست می‌دهند. شرایطی مانند استرس، اضطراب اجتماعی، افسردگی و اختلال سازگاری برخی از تأثیرات ذهنی بازی های ویدیویی بر روی کودکان هستند.

بازی های کامپیوتری و کودکان

رفتار ضعیف را در مدرسه ترویج می کند

مطالعات نشان می دهد که انجام بازی های کامپوتری باعث عملکرد ضعیف تحصیلی در کودکان می شود. این به این دلیل است که ذهن جوان آنها اغلب در دنیای مجازی گم می شود که حواس آنها را پرت می کند.

علاوه بر این، محیط کنترل شده مدرسه در تضاد کامل با آزادی و سرگرمی بازی های ویدئویی است. در نتیجه حذف کلاس و انجام ندادن تکالیف از اثرات منفی بازی های آنلاین بر دانش آموزان است.

آفات سلامتی ایجاد می کند

انجام بازی‌های آنلاین برای ساعت‌های طولانی به‌جای انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی واقعی، از چند جهت بر سلامت کودک تأثیر منفی می‌گذارد. جدای از مسائل روحی و روانی، ساعت ها نشستن در یک مکان در حین بازی، احتمال بروز ضعف عضلات و مفاصل، چاقی، بی حسی انگشتان دست و … را افزایش می دهد.

علاوه بر این، کودکان اغلب به بازی‌های آنلاین معتاد می‌شوند، به همین دلیل است که والدین باید مراقب هرگونه تغییر رفتاری باشند.

پیشگیری از تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان

بازی‌های کامپیوتری می‌توانند سرگرم‌کننده باشند اگر اقداماتی را برای مهار جنبه‌های مضر آن انجام دهید. در اینجا هشت کاری وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • سعی کنید در سنین پایین به فرزندانتان اجازه ندهید بازی های آنلاین را به عنوان سرگرمی انجام دهند. در عوض، فعالیت‌های خلاقانه دیگری را پیدا کنید تا آنها را درگیر کنید.
  • محدودیتی برای مدت زمانی که فرزندتان می تواند بازی های کامپیوتری انجام دهد تعیین کنید و آن را به شدت اجرا کنید.
  • سعی کنید بیشتر درگیر عادات بازی کودک خود باشید تا بدانید او در حال انجام چه نوع بازی هایی است. برای انجام این کار، می توانید گاهی اوقات با آنها بازی های کامپیوتری انجام دهید.
  • وسایل بازی را در شب از دسترس کودک خود دور نگه دارید تا مطمئن شوید که بدون اطلاع شما از آنها استفاده نمی کند.
  • مراقب باشید که فرزندتان با چه کسی به صورت آنلاین در حال انجام بازی های کامپیوتری است، مطمئن شوید که مشکلی ندارند.
  • به فرزندتان اجازه دهید به عنوان پاداشی برای انجام کارهای دیگر مانند کارهای خانه و غیره بازی های کامپیوتری انجام دهد.
  • سعی کنید تا حد امکان با فرزندتان تعامل داشته باشید و فعالیت هایی را با او انجام دهید تا در اوقات فراغت خود احساس نیاز به روی آوردن به بازی های کامپیوتری نداشته باشد.
  • آنها را تشویق کنید تا در سایر فعالیت های اجتماعی شرکت کنند، مانند بازی در بیرون، پیدا کردن دوستان جدید، شرکت در رویدادها و غیره.
  • بحث در مورد اینکه آیا بازی‌های کامپیوتری مضرات بیشتری نسبت به محاسن آن دارد یا خیر، پایانی ندارد. با این حال، احتیاط جزئی از طرف والدین به کودکان اجازه می دهد از بازی های کامپیوتری به عنوان یک سرگرمی سرگرم کننده بدون هیچ عواقب بدی لذت ببرند. این همچنین به مدیریت اثرات روانی بازی های کامپیوتری بر روی کودکان کمک می کند

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی
  •  

مزیت بازی های ریاضی نسبت به بازی های کامپیوتری

بازی‌های ریاضی برای کودکان از مزایای فراوانی برخوردارند که به توسعه تفکر منطقی و مهارت‌های ریاضی فرد کمک می‌کنند. این بازی‌ها نه تنها مسئله‌حلی و منطقی را تقویت می‌کنند، بلکه بهبود حافظه و تسلط بر مفاهیم ریاضی را نیز ترویج می‌دهند. از طرف دیگر، بازی‌های کامپیوتری ممکن است تمایل کودکان را به فعالیت‌های جسمانی و فکری محدود کنند، درحالی‌که بازی‌های ریاضی امکان فعالیت در یک محیط فیزیکی را فراهم می‌کنند. این تنوع محیطی باعث می‌شود که کودکان علاوه بر یادگیری ریاضیات، توانایی هماهنگی حرکتی و اجتماعی خود را نیز بهبود بخشند.
فراموش نکنید که سایت ریاضیات لیمویی با طراحی بازی های ریاضی مفید برای کودکان همواره در کنار شماست تا بتواند خلاقیت فرزند شما را افزایش دهد. پس پیشنهاد میکنم سری به دموی نرم افزار بازی های ریاضی لیمویی بزنید.

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک