3/5 - (3 امتیاز)

آموزش ریاضی به کودکان کم توان ذهنی آن قدرها هم که به نظر می‌رسد کار سختی نیست. اگر شما ترفندهای لازم برای آموزش ریاضی به این کودکان استثنایی را بدانید و با مشکلاتی که ممکن است در سر راه شما پیش بیاید آشنایی داشته باشید می‌توانید خیلی راحت مفاهیم ریاضی را به این کودکان بیاموزید!
پس اگر با کودکی استثنایی در ارتباط هستید و می‌خواهید مهارت‌های ریاضی را به او بیاموزید و برای همین به سراغ این مقاله آمده‌اید؛ لطفا تا انتها همراه ما باشید تا بتوانیم تعدادی ترفند خارق العاده و راهبردی برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم به شما بیاموزیم!

آموزش ریاضی به کودکان کم توان ذهنی

احتمالا هدف شما از خواندن این مقاله این است که بتوانید ریاضی را به گونه‌ای به کودک استثنایی خود بیاموزید که بتواند بشمارد، اعداد را بفهمد و بتواند تعدادی عملیات‌های جمع و تفریق ساده را انجام دهد.
البته که اگر بتوانید تعدادی ضرب و تقسیم را هم به او یاد دهید مطمئنم که از خوشحالی بال درخواهید آورد.
فقط فراموش نکنید که لازم نیست همه‌ی کودکان در درس ریاضی نابغه باشند.
ممکن است شما کودک با استعدادی داشته باشید که در زمینه‌های دیگر استعداد و سرعت یادگیری بسیار بالایی را از خودش نمایش دهد ولی در درس ریاضی کند عمل کند و سرعت یادگیری‌اش پایین باشد.
لازم است که شما این قضیه را درک کنید و با آن کنار بیایید اگرنه هرگز نخواهید توانست ریاضی را به کودک استثنایی خود بیاموزید.
یادتان باشد که تمام چیزی که کودک شما نیاز دارد که بتواند به صورت مستقل در دنیای خودش زندگی کند این است که مطالب پایه‌ی ریاضی را بتواند یاد بگیرد. پس اشکالی ندارد اگر تمام چیزی که توانستید به او یاد بدهید، جمع و تفریق‌های ساده باشد.

پس فقط آموزش ریاضی به کودکان را شروع کنید و مانند تمام مراحل دیگر زندگی‌اش با او با عشق و صبر زیاد رفتار کنید تا بتواند ریاضی را هم به عنوان مهارتی پایه‌ای یاد بگیرد!
ما هم در این مسیر در کنار شما هستیم و کمکتان می‌کنیم!

برای مشاهده‌ی تمرین‌های ریاضیات لیمویی، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و دموی نرم افزار را ببینید و در صورت تمایل در سایت ثبت نام کنید!

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

2 اصل اساسی برای آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

اولین قدمی که باید برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم بردارید این است که سه اصل اساسی زیر را یاد بگیرید و سعی کنید در آن‌ها توانمند شوید تا بتوانید ریاضی را به درستی به این کودکان بیاموزید.
در اینجا این سه اصل را به زبان ساده برای شما آورده‌ایم که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند که مهارت‌های پایه‌ای ریاضی را به کودکان استثنایی خود بیاموزید.

اصل 1: از تصاویر و اشیا برای آموزش ریاضی به کودکان کم توان استفاده کنید!

همان طور که از نام این اصل هم پیداست؛ منظورمان این است که بهترین روش برای آموزش ریاضی به کودکان کم توان ذهنی این است که از مثال‌های عینی و قابل دیده شدن استفاده کنید و مفهوم مطلب را در ذهن کودک جا بیندازید و بعد به سراغ عملی کردن مثال ها بروید.

شما به راحتی می‌توانید به این هدف برسید اگر به کودکانتان اجازه‌ی دیدن، حس کردن، لمس کردن و یا حتی بوییدن اشیای متفاوت از محیط پیرامونشان را به آن‌ها ببخشید.
سپس زمانی که کودکانتان با این اشیا آشنا شدند؛ به کودکانتان بیاموزید که چگونه می‌توانند با آن‌ها بازی کنند و تعدادی اصول ریاضی پایه‌ای را بر روی آن‌ها پیاده کنند. برای مثال با این اشیا مهارت‌های جمع و تفریق را به آن‌ها آموزش دهید.

برای مثال شما می‌توانید برای آموزش از اسباب بازی‌هایی که شبیه به غذا هستند استفاده کنید. از او بخواهید تعدادی میوه را به شما بدهد، برای مثال از او بخواهید 3 سیب و 4 موز را به دست شما برساند.
شما در جریان این بازی‌ها می‌توانید کاری کنید که کودک به صورت ناخودآگاه و با سر و کار داشتن با اشیای روزانه، مفهوم اعداد و جمع و تفریق را یاد بگیرد و پیش از آن که بخواهد با این مفاهیم روی کاغذ دست و پنجه نرم کند و با آن ها آشنا شود در دنیای واقعی مثال‌های آن را درک کرده باشد.
حالا بعد از اینکه کودک مفاهیم را به کمک میوه‌ها یاد گرفت می‌توانید به جای میوه از اشیای یکم جدی‌تر مانند خودکار و کاغذ استفاده کنید و سپس به سراغ فلش کارت‌ها و چرتکه‌ها بروید!

اصل 2: از محیط پیرامون برای آموزش ریاضی به کودکان استثنایی کمک بگیرید!

ما همواره می‌توانیم ریاضی را در زندگی روزمره و اشیای اطرافمان پیدا کنیم. یاد دادن ریاضی با کمک گرفتن از محیط پیرامون و اشیای آشنای اطرافمان باعث می‌شود کاری کنیم که کودکانمان کمتر از ریاضی بترسند و احساس راحتی بیشتری با یادگیری مفاهیم ریاضی داشته باشند.
می‌پرسید که از کجا شروع کنیم؟ خب این که غصه ندارد الان بهتان می‌گویم.
شما کافیست در زندگی‌های روزمره‌تان به دنبال ریاضی باشید و مثلا در هنگام خوردن نهار از کودکتان بپرسید که:” این بشقاب شبیه دایره نیست به نظرت؟”
یا اینکه: “این ساختمون رو شکل یه مستطیل بزرگ نمی‌بینی؟” یا : “می‌تونی یه وسیله ای رو توی این اتاق به من نشون بدی که شبیه مثلث باشه؟” یا : “می‌تونی برام سه تا از اسباب بازی‌هاتو بیاری؟”
به همین راحتی و با همین ترفندهای ساده می‌توانید مفاهیم ریاضی را به کودکانتان آموزش دهید و کاری کنید که آن‌ها کمی کمتر از ریاضی بترسند.

تازه بگذارید یک موضوع جالب بهتان بگویم: تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا در موقعیت‌هایی که با آن آشنایی دارند یا یک شی یا فرد آشنا را می‌بینند عملکرد بالاتری دارند و استعدادهای بیشتری از آن‌ها شکوفا می‌شود.
مثلا نتایج تحقیقات نشان داده است که زمانی که معلمانی که کودکان مبتلا به اوتیسم از آن‌ها امتحان می‌گرفته‌اند از قبل با آن‌ها آشنایی داشته‌اند؛ معمولا این کودکان نتایج عملکردی بهتری را در امتحان از خود نشان می‌دادند تا زمانی که یک فرد غریبه از آن‌ها امتحان می‌گرفت.
یا مثلا نتیجه‌ی یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که استفاده از محیط و اشیای آشنا به چشم این کودکان استثنایی، باعث می‌شود آن‌ها توجه و انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری آن مطلب از خود نشان بدهند.

پس اگر به فکر آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم هستید، اصل آشناپنداری را جدی بگیرید و سعی کنید از اشیای پیرامونتان برای آموزش ریاضی به این کودکان استفاده کنید.

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

روش‌های آموزش ریاضی به کودکان کم توان ذهنی

حالا که با 2 اصل اساسی آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم، آشنا شدیم باید روش‌های جذابی را یاد بگیریم که در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم بخش خلاقیت ریاضی را در این کودکان دوست داشتنی برانگیزانیم.
بیایید تا در این بخش از مقاله سه تا از بهترین روش‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

استفاده از چرتکه برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

استفاده از چرتکه یا هر وسیله‌ی شمارشی دیگری برای حساب کردن اعداد، یکی از بهترین روش‌های آموزش اعداد به کودکان استثنایی است.
چرتکه یکی از وسایل باستانی برای شمارش اعداد است که قرن‌هاست به کمک انسان‌ها آمده و در قضیه‌ی شمارش به آن‌ها کمک می‌کند حتی پیش از آنکه سیستم نوشتاری برای اعداد اختراع شود.
اما هدف ما از استفاده از چرتکه فقط شمردن نیست.
ما قرار است از چرتکه استفاده کنیم تا بتوانیم احساس و توجه کودکان استثنایی را به مقوله‌ی شمردن اعداد جلب کنیم تا آن‌ها بتوانند آنچه را که ما سعی داریم یادشان بدهیم در عمل ببینند و لمس کنند و بتوانند آن را راحت‌تر یاد بگیرند.
پس چرتکه یکی از ابزارهای حیاتی ما برای آموزش ریاضی به کودکان استثنایی است.
امروزه چرتکه‌ها دیگر شکل و قیافه‌ی قدیم خود را ندارد و در تمام رنگ‌ها و طرح بندی‌های مختلف برای کودکان در بازار آمده‌اند که می‌توانید آن‌ها ر تهیه و استفاده کنید!

استفاده از فلش کارت‌ها برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

فلش کارت‌ها یکی از محبوب‌ترین ابزارها در بین معلمان هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید مفاهیمی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، دانستن زمان و یادگیری واحدهای اندازه‌گیری برای پول از آن‌ها استفاده کنیم.
اگر شما هم مانند من یک معلم باشید احتمالا پیش از این هم برای یاد دادن مفاهیم ریاضی به دانش آموزانتان از فلش کارت‌ها استفاده کرده‌اید.
اما احتمالا نمی‌دانید که همین فلش کارت‌ها چه تاثیر هیجان انگیزی را بر روی یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گذارند و چگونه باعث می‌شوند که این کودکان استثنایی دوست داشتنی مفاهیم ریاضی را یاد بگیرند.

فلش کارت‌ها هم مانند چرتکه‌ها یکی از بهترین ابزارهای یادگیری مفاهیم ریاضی هستند زیرا رنگی رنگی هستند، قابل درک و لمس هستند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است.
زیرا هر کارت فقط یک موضوع را به ما آموزش می‌دهد و کودکان مبتلا به اوتیسم هم به راحتی و با چند بار تمرین می‌توانند متوجه موضوع شوند.
برعکس زمانی که شما می‌خواهید از روی کتاب یا سایر ابزارهای آموزشی پیچیده ریاضی را به آن‌ها آموزش دهید و آن‌ها گیج می‌شوند. اما استفاده از فلش کارتها به دلیل در بر داشتن فقط یک موضوع و ظاهر زیبای آن‌ها نه تنها کودکان را گیج نمی‌کند بلکه آن‌ها علاقه‌مند به یادگیری آن زمینه‌ی ریاضی نیز می‌کند.

شما می‌توانید از فلش کارت‌ها برای موارد زیر استفاده کنید:

  • شناختن و شمردن اعداد
  • آشنایی و شمردن اشکال هندسی
  • عملیات‌های ریاضی
  • یادگیری واحدهای پولی
  • یادگیری واحدهای زمانی
  • یادگیری مفاهیم کسرها

استفاده از موسیقی و شعر برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم

یادگیری مفاهیم ریاضی با موسیقی یکی از بهترین روش‌ها برای تثبیت مفاهیم ریاضی در ذهن کودکان استثنایی است.
شما می‌توانید همین الان در یوتیوب سرچ کنید و انواع و اقسام موزیک ویدئوهای موزیکال را برای آموزش ریاضی به فرزندتان پیدا کنید.
استفاده از موسیقی برای یاد دادن مفاهیم ریاضی به کودکانتان همچنین باعث می‌شود که آن‌ها احساس بهتری برای یادگیری مفاهیم ریاضی داشته باشند و دیگر از یادگیری ریاضی نترسند.
پس موسیقی را حتما به برنامه‌ی آموزش ریاضیتان اضافه کنید و با پیدا کردن موزیک ویدئوهای جذاب برای آموزش مفاهیم ریاضی، این مفاهیم را در ذهن فرزند و دانش آموز دلبندتان تثبیت کنید.

آموزش ریاضی به معلولان

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

کلام پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم  راه و روش‌های بسیار ساده و کاربردی آموزش ریاضی به کودکان کم توان ذهنی را به شما آموزش دهیم.
یادتان باشد که همه‌ی کودکان با هر سطح از توانایی ذهنی توانایی یادگیری ریاضی و خلاقیت ریاضی را دارند و ما می‌توانیم با تعدادی از روش‌های به روز، مفاهیم ریاضی را به آن‌ها آموزش دهیم.
امیدوارم که مطالب این مقاله بهتان کمک کرده باشد. اگر تجربه‌ی مشابهی برای آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم دارید، می‌توانید آن را برای ما در کامنت بنویسید.
همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه‌ی زیر، دموی نرم افزار را مشاهده کنید و برای تثبیت مطالب ریاضی در ذهن کودکان استثنایی خود از نرم افزار ریاضیات لیمویی استفاده کنید!
امیدوارم که از خواندن مقاله لذت برده باشید! J

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک