5/5 - (1 امتیاز)

با بالا رفتن سن ، کودک شما در انواع مختلف بازی شرکت می کند. در اینجا نحوه کمک هر یک به رشد و توسعه کودک آورده شده است.
کودکان عاشق بازی هستند زیرا سرگرم کننده است اما برای رشد سالم نیز حیاتی است . در طول انواع مختلف بازی، کودکان مهارت های کلیدی اجتماعی، شناختی، فیزیکی و عاطفی را تمرین می کنند.
فعالیت‌های بازی ( مانند چرخاندن توپ یا پوشیدن لباس ) به بچه‌ها به طور مستقیم در مورد حل مسئله، علت و معلول، تفکر خلاق، ارتباط، و حس عمقی (آگاهی از بدن در فضا) آموزش می‌دهد. آنها همچنین تشویق به توسعه مهارت های حرکتی ظریف و بزرگ می شوند . مزایای بازی پیشرونده است، به این معنی که مهارت های فرزند شما بر روی یکدیگر ساخته می شود.
لورن استارنز ، کارشناس رشد کودک و مدیر ارشد آکادمیک مدرسه گدارد، می‌گوید: «بازی روشی است که کودکان خردسال به کمک آن دنیا را درک می‌کنند» . از طریق بازی است که کودکان خردسال موقعیت‌های اجتماعی را بازسازی می‌کنند و نقش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی به خود می‌گیرند» برای مثال، بچه‌ها ممکن است رفتارها و احساسات والدین خود را تقلید کنند تا جامعه را درک کنند (اگر تظاهر به پختن شام می‌کنند یا در مورد کارهای خانه بحث می‌کنند، تعجب نکنید!) این درس‌ها همچنین به ایجاد احساس بهتراز خود کمک می‌کنند.

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

مراحل مختلف بازی

کودکان در حین رشد در انواع مختلف بازی شرکت خواهند کرد. این شامل شش مرحله بازی است که توسط جامعه شناس میلدرد پارتن در سال ۱۹۳۲ بیان شد: بازی بدون مشغولیت، بازی انفرادی، بازی تماشاگر، بازی موازی، بازی انجمنی، و بازی مشارکتی.
طبق تحقیقات پارتن، کودکان قبل از ۵ سالگی در این شش مرحله پیشرفت می کنند. پس از تسلط بر آنها، انواع دیگری از بازی را که در آن دسته بندی ها قرار می گیرند، از جمله بازی رقابتی، بازی دراماتیک و غیره امتحان خواهند کرد.
دکتر استارنز می گوید، همانطور که بچه ها در مراحل بازی پیشرفت می کنند، اعتماد به نفس و دانش به دست می آورند، که فرآیندهای فکری تکامل یافته را نشان می دهد.
هر بچه ای با سرعت خودش رشد می کند و ممکن است زودتر یا دیرتر در بازی های مختلف شرکت کند.

بازی بدون مشغولیت

نوزادان ۱ تا ۳ ماهه در بازی بدون مشغولیت شرکت خواهند کرد. به آن به عنوان اولین تلاش آنها برای یادگیری در مورد جهان فکر کنید. آنها محیط اطراف خود را مشاهده می کنند و از روی کنجکاوی حرکات بدنی تصادفی انجام می دهند. بازی بدون مشغولیت ممکن است در واقع شبیه بازی نباشد، اما زمینه را برای توسعه آینده فراهم می کند .

چگونه می توان آن را تشویق کرد: اگرچه نوزادان به تنهایی درگیر بازی های بدون مشغولیت می شوند، تشویق به اکتشاف ضرری ندارد. برای مثال می توانید آنها را روی یک تشک بازی بخوابانید و تصاویر رنگارنگ را به آنها نشان دهید. تعامل با مراقبت به نوزادان کمک می کند تا در مورد زندگی جدید خود آگاهی پیدا کنند.

تاثیرات بازی بر رشد کودک

بازی مستقل / بازی انفرادی

از بدو تولد تا حدود ۲ سالگی، کودکان در محیط های اجتماعی چندان به همبازی ها توجه نمی کنند. آنها ترجیح می دهند خود را از طریق بازی مستقل سرگرم کنند. با درگیر شدن در بازی های انفرادی ، بچه ها در مورد محیط اطراف خود یاد می گیرند، اعتماد به نفس و استقلال ایجاد می کنند، خلاقیت را تمرین می کنند، علت و معلول را تجربه می کنند و مهارت های حرکتی خود را به خوبی تنظیم می کنند.

چگونه آن را تشویق کنیم: بچه‌های خردسال می‌توانند خود را با طیف وسیعی از اشیاء، مانند اسباب‌بازی‌های متحرک، ابزار طراحی، حیوانات عروسکی، کتاب‌ها، آلات موسیقی و غیره سرگرم کنند. به کودک خود آزادی بدهید تا هر طور که می خواهد بازی کند  و به یاد داشته باشید که خلاقیت برای رشد مهم است!
توجه داشته باشید که برخی از کودکان پیش دبستانی و بزرگتر ممکن است بسته به شخصیت و علایق خود، همچنان بازی مستقل را ترجیح دهند.

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

بازی نمادین

در حدود ۱۸ ماهگی، کودکان نوپا ممکن است با بازی نمادین، از یک شی برای نشان دادن شی دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است از یک دفترچه به عنوان تلفن همراه استفاده کنند یا وانمود کنند که یک توپ یک سیب است. آنها همچنین ممکن است شروع با انجام یک یا دو عمل ساده ، وانمود به بازی کردن کنند، مانند هم زدن یک قابلمه روی اجاق گاز در آشپزخانه أسباب بازی  یا تظاهر به نوشیدن از یک فنجان چای.

چگونه آن را تشویق کنیم: هنگام بازی با کودک نوپا، از اشیاء مختلف برای نشان دادن موارد مشترک استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر با حیوانات مزرعه خود بازی می کنند، از مرغ ها بخواهید که تخم بگذارند و از بلوک های کوچک به عنوان تخم استفاده کنند. یا اگر در کنار آنها در آشپزخانه اسباب‌بازی‌شان بازی می‌کنید، از اسباب‌بازی‌های دیگر برای نشان دادن غذا استفاده کنید، مانند آجر سبز برای کرفس یا آجر زرد برای موز. همانطور که کودک شما را مشاهده می کند، این کار خلاقیت او را برای استفاده از اسباب بازی ها و اشیاء دیگر به عنوان نماد در بازی خود افزایش می دهد .

تماشاگر بازی

در حدود ۲ سالگی، کودکان نوپا درگیر بازی بیننده می شوند. این شامل تماشای بازی دیگران اما عدم مشارکت خود است. والدین ممکن است به سرعت از مزایای بازی تماشاچیان چشم پوشی کنند، اما کارشناسان می گویند این به بچه ها کمک می کند تا اعتماد به نفس لازم برای پیوستن به این سرگرمی را به دست آورند. آنها یاد خواهند گرفت که چگونه بازی کنند و با دیگران تعامل کنند.

چگونه آن را تشویق کنیم: از آنجایی که بازی تماشاچی غیرفعال است، به راحتی می توان آن را در زندگی روزمره خود گنجاند. اجازه دهید کودک نوپا ، شما را تماشا کند که کارهای جالبی مانند حل پازل یا نواختن پیانو انجام می دهید. حتی بهتر است اگر آنها بتوانند خواهر و برادرهای بزرگتر را در اطراف خانه یا بچه های محله را در پارک مشاهده کنند!

بیشتر بخوانید:

بازی موازی

آیا تا به حال متوجه شده اید که گروهی از کودکان نوپا در کنار هم بازی می کنند اما با هم بازی نمی کنند؟ آنها درگیر بازی موازی هستند. بچه ها ممکن است از اسباب بازی های مشابه استفاده کنند و از یکدیگر تقلید کنند، اما مستقیماً با همسالان خود ارتباط برقرار نمی کنند. بازی موازی در سنین ۲ تا ۳ سال رایج است. این نشان می دهد که آنها تقریباً (اگرچه نه کاملاً) آماده هستند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و در راه تعامل اجتماعی هستند.

چگونه آن را تشویق کنیم: اسباب بازی ها و فعالیت هایی را برای کودکان فراهم کنید تا در بازی های موازی شرکت کنند. کودکان نوپا معمولا از چیزهایی مانند حیوانات عروسکی، بلوک ها، کتاب های برچسب، جعبه های ماسه ای و خمیر بازی لذت می برند. می توانید چندین اسباب بازی یکسان را برای جلوگیری از عصبانیت (کودکان نوپا دوست ندارند به اشتراک بگذارند) به آنها دهید و نحوه استفاده از وسایل را نشان دهید. بچه ها را تشویق کنید که نزدیک یکدیگر بازی کنند، اما آنها را مجبور به تعامل نکنید. آنها هنوز هم درس های ارزشمندی در مورد همکاری و اجتماعی شدن ، خواهند آموخت .

بازی و رشد کودکان

بازی اجتماعی

در حدود ۳ یا ۴ سالگی، کودکان بیشتر به اعمال دیگران علاقه مند می شوند. آنها در حین بازی ، با همسالان خود ارتباط برقرار می کنند، اما همچنان کارها را به تنهایی انجام می دهند. به عنوان مثال، بچه‌ها ممکن است روی یک کاغذ بدون اظهار نظر در مورد طرح‌های یکدیگر نقاشی بکشند یا ممکن است هنگام لباس‌پوشی لباس‌های خود را با هم عوض کنند. از آنجایی که بچه‌ها برای رسیدن به یک هدف مشترک کار نمی‌کنند، سازماندهی کمی با بازی اجتماعی درگیر است. این نوع بازی به مهارت های اجتماعی ، همکاری، زبان، حل مسئله و حل تعارض کمک می کند .

چگونه می توان آن را تشویق کرد:  برای ترویج بازی اجتماعی، کودک شما باید به طور منظم در یک محیط اجتماعی با همسالان خود باشد (مانند مهدکودک، پیش دبستانی، حیات بازی و غیره.) دکتر استارنز می گوید: « کودکان دیگر به ایجاد شگفتی و کنجکاوی کودک شما کمک می کنند. مطمئن شوید که بچه‌ها اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های زیادی دارند که به آنها علاقه دارند.

بازی تعاونی

این زمانی است که بچه ها بالاخره شروع به بازی با دیگران می کنند . بچه ها ابتدا در حدود ۴ یا ۵سالگی در بازی مشارکتی شرکت می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد مهارت‌هایی را که از طریق دیگر مراحل بازی به دست آورده‌اند، مانند ارتباط کلامی، کار گروهی و اشتراک‌گذاری، تمرین کنند. آنها همچنین مهارت های جدیدی مانند مهربانی، همدلی و سازش را یاد خواهند گرفت. از طریق بازی مشارکتی، بچه ها برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می کنند، چه ساختن یک برج بلوک یا قایم باشک بازی.  

چگونه آن را تشویق کنیم: نمونه هایی از بازی مشارکتی را در زندگی روزمره به فرزند خود نشان دهید. شاید در حال امتحان کردن یک بازی خانوادگی است که شامل نوبت گرفتن یا کاشت باغ با هم است. همچنین می‌توانید فعالیت‌هایی را تشویق کنید که نیاز به همکاری دارند، مانند چیدن برگ‌ها، ساختن قلعه، یا سازمان‌دهی اسباب‌بازی‌ها .

بازی های ریاضی خلاقانه

بازی ریاضی برای کودکان نه تنها یک فعالیت سرگرم‌کننده است، بلکه نقش بسیار مهمی در توسعه ذهنی و اجتماعی آن‌ها ایفا می‌کنند. در این بازی‌ها، کودکان به طرز جذابی با مفاهیم ریاضی آشنا می‌شوند و همزمان مهارت‌های ابتدایی حل مسئله، تفکر منطقی و همکاری را تقویت می‌کنند. از طریق بازی‌های تعاملی، کودکان به شکلی خلاقانه با اعداد و انجام عملیات ریاضی آشنا می‌شوند. این تجربه فراگیر، آن‌ها را برای مراحل تحصیلی بعدی زندگی آماده می‌کند و همچنین باعث لذت و انگیزه برای یادگیری مفاهیم ریاضی می‌شود. با این بازی‌ها، آموزش ریاضی به یک تجربه پویا و مثبت برای کودکان تبدیل می‌شود.

بازی دراماتیک یا فانتزی

بازی دراماتیک بر تاثیرگذارترین ابزار کودک شما تمرکز دارد: تخیل او. هر نوع فعالیت خارق العاده ای در این دسته قرار می گیرد، مانند لباس پوشیدن، وانمود کردن به خانه داری، یا تظاهربه این  که در یک رستوران کار می کند. دکتر استارنز می‌گوید: «آنها رفتارهایی را برای تقلید از آنچه در دنیای واقعی می‌بینند امتحان می‌کنند» مانند گفتگو و همکاری با دیگران.

چگونه آن را تشویق کنیم: بازی دراماتیک با وسایل مناسب آسان تر است! لباس‌ها، لوازم جانبی و سایر اقلامی را که مناسب بازی‌های نقش‌آفرینی آن‌ها است به کودکان بدهید. به عنوان مثال، حیوانات عروسکی می توانند در کلاس درس فانتزی خود به عنوان دانش آموز حضور پیدا کنند، در حالی که ظروف غذاخوری پلاستیکی رستوران آنها را واقع بینانه تر می کند .

کلام آخر

بازی بخش فوق العاده مهمی از رشد کودک است. در حالی که والدین و مراقبان باید فرصت‌های بازی را تشویق کنند، به یاد داشته باشید که کودکان برای یادگیری این مهارت‌ها به زمان و مکان خاص خود نیاز دارند، که به‌طور مستقل به دست می‌آیند. نیازی نیست به طور فعال درس هایی را که بچه ها از بازی می آموزند بیاموزید. زیبایی این است که کودکان مفاهیم و مهارت‌ها را در حین انجام بازی‌های خود کشف می‌کنند که همه آنها سرگرم کننده است .

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک