3/5 - (1 امتیاز)

یکی از مفاهیم مهمی که کودکان در سن 3 تا 7 سالگی باید یاد بگیرند؛ درک مفهوم “بیشتر و “کمتر” است!
زمانی که شما تصمیم می‌گیری تا این مفاهیم را در سنین پایین به کودکتان یاد دهید؛ این مفاهیم به اضافه‌ی سایر توانایی‌های ریاضی گویا در ذهن کودک شما بیشتر جا می‌افتند و شما فرصت بیشتری دارید تا بر روی مهارت‌ها هوش و توانایی ریاضی آن‌ها برای آینده سرمایه گذاری کنید.
بازی‌ها و روش‌های متعددی برای آموزش این مفهوم به کودکان وجود دارد که شما می‌توانید در عین سادگی و سرگرم کننده بودن؛ تفاوت این دو مفهوم مهم را به کودکتان بیاموزید!
اگر علاقه دارید تا این روش‌ها را یاد بگیرید ر ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید!

آموزش مفهوم بیشتر و کمتر به کودکان در ریاضیات لیمویی

سایت ریاضیات لیمویی اولین وبسایت تخصصی آموزش ریاضی به کودکان سه تا هفت ساله است!
این سن، یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین سن‌ها برای آموزش مفاهیم پایه‌ای ریاضی به کودکان است که اتفاق بسیاری از والدین و مربیان مهدکودک ان را زیاد جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند چون کودک هنوز سن و سال بسیار کمی دارد؛ آمادگی دریافت مفاهیم ریاضی و درک آن‌ها را ندارد.
در صورتی که تحقیقات دانشگاه‌های معتبر در سراسر دنیا نشان می‌دهد که کودکان در سنین بین 3 تا 7 سالگی بیشترین آمادگی ظرفیت را برای دریافت مفاهیم اولیه ریاضی دارند و این قضیه به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده بتوانند سریعتر از هم سن و سالانشان در ریاضی پیشرفت کنند و هوش ریاضی بیشتری داشته باشند!

سایت ریاضیات لیمویی با توجه به این مسئله، پلتفرمی را برای تمرین و یادگیری مفاهیم ریاضی برای کودکان فراهم آورده است؛ که کودکان در محیطی جذاب و سرگرم کننده بتوانند مفاهیم ریاضی را یاد بگیرند و آن را در ذهن خود تثبیت کنند!
حتی برای آموزش همین مفهوم “بیشتر” و “کمتر” هم در سایت تعداد بسیار زیادی تمرین وجود دارد که می‌تواند مفهوم بیشتر و کمتر را کاملا در ذهن کودک دلبند شما جا بیندازد!

برای عضویت در وبسایت ریاضیات لیمویی کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید و دموی نرم افزار را ببینید و با ثبت اطلاعات خود؛ مسیر رشد و پیشرفت را برای فرزند دلبندتان فراهم کنید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

روش‌های آموزش مفهوم بیشتر و کمتر به کودکان

حال که فهمیدیم آموزش مفاهیم پایه‌ای ریاضی مانند مفهوم بیشتر و کمتر چه اهمیتی برای کودکان در این سن دارد بیایید با تعدادی روش جذاب برای آموزش این مفاهی به کودکتان آشنایتان کنیم تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن این مفاهیم را به کودکتان یاد بدهید!

آموزش بیشتر و کمتر به پیش دبستانی

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

آموزش مفهوم کمتر

پیشنهاد ما این است که مفاهیم بیشتر و کمتر را به صورت جداگدانه به کودک آموزش دهید و سعی کنید از اشیایی که کودک هر روز می‌بیند و با آن‌ها سر و کار دارد استفاده کنید!
برای مثال اگر می‌خواهید مفهوم کمتر را به کودک دلبندتان آموزش دهید؛ تعدادی لیوان و چنگال بیاورید.
دقت کنید که تعداد چنگال‌ها از لیوان‌ها کمتر باشد.
در این هنگام لیوان‌ها را رو به روی کودک بچینید و از او بخواهید که چنگال‌ها را داخل لیوان‌ها بگذارد…هنگامی که کودک ببیند چنگال‌ها تمام شده و دیگر چنگالی باقی نمانده تا در لیوان‌های خالی بگذارد؛ به او بفهمانید که تعداد جنگال‌ها از تعداد لیوان‌ها کمتر است.
دقت کنید که در اینجا فقط از لفظ کمتر استفاده کنید و اصلا حرفی از کلمه‌ی بیشتر به میان نیاورید!
این تمرین را چندین بار با اشیای مختلف تکرار کنید تا کودک دلبندتان به طور کامل متوجه مفهوم کمتر شود.
اگر هنوز نیاز به توضیح بیشتری دارید؛ لطفا ویدئوی زیر را تماشا کنید.

آموزش مفهوم بیشتر

برای یاد دادن مفهوم بیشتر هم می‌توانید از روشی مشابه روش بالا استفاده کنید و از اشیایی که در منزل دارید کمک بگیرید!
تعدد پنج بشقاب و دو عدد قاشق بیاورید و بشقاب‌ها را مقابل کودک بچینید!
حال از کودکتان بخواهید که قاشق‌ها را داخل بشقاب‌ها بگذارد و زمانی که دید تعداد قاشق‌ها به بشقاب‌ها کفاف نمی‌دهد به او مفهوم بیشتر را آموزش دهید و بگویید که تعداد بشقاب‌ها از تعدا قاشق‌ها بیشتر است!
این کار را هم چندین با با اشیای مختلف امتحان کنید و اگر نیاز به توضیحات بیشتری در مفهوم بیشتر دارید 🙂 (بازی کلمات رو دیدین؟) لطفا ویدئوی زیر را از دست ندهید!

یادگیری مفهوم بیشتر و کمتر پیش زمینه‌ای برای یادگیری جمع و تفریق

اگر می‌خواهید کودکتان در آینده بتواند مفهوم جمع و تفریق و مفاهیم پایه‌ای‌تر و اساسی‌تر را دقیق یاد بگیرد؛ باید درک خوبی از مفهوم بیشتر و کمتر داشته باشد!
پس برای یاد دادن این مفاهیم به او کم نگذارید و هر چه در توان دارید برای آموزش این مفاهیم به او بگذارید تا در آینده بتواند با مفاهیم جمع و تفریق اعداد راحت‌تر کنار بیاید و ارتباط بهتری برقرار کند!
تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که درک بهتری از مفاهیم بشتر و کمتر دارند در آینده راحت‌تر می‌توانند مفاهیم جمع و تفریق را درک کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند!

راه‌های دیگر آموزش مفهوم بیشتر و کمتر به کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش مفهوم بیشتر و کمتر به او این است که از اشیایی که هر روز دور و برش می‌بینید؛ استفاده کنید!
اگر منظورم را متوجه نشدید الان به صورت کامل برایتان توضیح می‌دهم!
دو گروه از عروسک‌های مورد علاقه اش را بیاورید و جلویش بچینید!
اگر تعدادی از عروسک‌ها از یک نوع و شبیه به هم باشند بهتر است و به او کمک می‌کند راحت‌تر یاد بگیرد.
مثلا سه تا از عروسک‌های فیلش را در یک گروه بگذارید و پنج تا از عروسک‌های گربه‌اش را در گروهی دیگر!
حالا از او بپرسید که در هر گروه چند عروسک می‌بیند! (برای آموزش نحوه‌ی شمارش اعداد به کودکان می‌توانید به مقاله‌ی لینک شده رجوع کنید!)
بعد از آن از او بپرسید که در کدام گروه عروسک‌های بیشتری می‌بیند؟
پس از این که جواب شما را داد و گروه “بیشتر” را انتخاب کرد؛ تعداد دیگری از عروسک‌هایش را گروه بندی کنید و از او بپرسید در کدام گروه عروسک‌های کمتری را مشاهده می‌کند!
و به این ترتیب می‌توانید کودک دلبندتان را با مفهوم بیشتر و کمتر آشنا کنید و کاری کنید که این مفاهیم را دقیقا با چشم ببیند و درک کند و به صورت کامل در ذهنش تثبیت شود!
 
بیشتر و کمتر به پیش دبستانی

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی
بیشتر بخوانید:

آموزش مرحله‌ای مفهوم بیشتر و کمتر به کودکان مبتلا به اوتیسم

برای آموزش مفهوم بیشتر و کمتر به کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند؛ باید سعی کنید بیشتر از اشیایی که کودک می‌تواند مشاهده کند و قابل لمس هستند استفاده کنید و کمتر روی مفاهیم کلمات تکیه کنید!
ما در ادامه روش‌های کاربردی‌ای را برای آموزش مفهوم چپ و راست به کودکان مبتلا به اوتیسم برایتان معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از این روش‌ها برای آموزش مفهوم چپ و راست به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنید!

مرحله اول

بیایید دو کاسه برداریم و یک کاسه را با 10 تیله و یک کاسه دیگر را فقط با 2 تیله پر کنیم.
اکنون برای کودک توضیح دهید که این کاسه (کاسه ای با 10 تیله) حاوی تیله‌های بیشتری نسبت به دیگری است (کاسه ای که 2 تیله دارد).
(توجه کنید که در هنگام گفتن کلمه‌ی بیشتر، روی این کلمه دقیقا با لحنتان تاکید کنید و با حالات صورتتان به کودک نشان دهید که روی این کلمه تاکید دارید!
سپس از کودک دلبندتان بخواهید که بهتان بگوید کدام کاسه تعداد تیله‌های بیشتری دارد. در این مرحله کودک شما باید قادر به پاسخگویی باشد!
حالا این فعالیت را با اشیای مختلف تکرار کنید و از کودک بخواهید تشخیص دهد کدام کاسه اشیای بیشتری دارد.
وقتی کودک مفهوم بیشتری، یعنی معنای کلمه را بیشتر بفهمد ، می توانیم به مرحله دوم برویم.

مرحله دوم

در اینجا ، بیایید از یک نوار استفاده کنیم که اعداد به صورت زیر بر روی آنها نوشته شده است:
آموزش بیشتر و کمتر
 
به کودک بیاموزید که 1 از 0 بیشتر است ، 2 از 1 بیشتر است ، 3 از 2 بیشتر است ، 6 از 3 بیشتر است و غیره.
سوال را برای کودک تکرار کنید و بارها از او بپرسید تا کاملا متوجه سوال شود و برای او توضیح دهید تا کاملا مفهوم بیشتر و کمتر را درک کند!

مرحله سوم

بیایید دو صفحه با رنگ های مختلف ، به عنوان مثال ، سبز و قرمز ، برداریم.

صفحه سبز را با 7 ابر و صفحه قرمز را با 3 ابر پر کنید!
از کودک بخواهید ابرهای نقاشی شده‌ی روی صفحه‌ی سبز را بشمارد و به ما نشان دهد که در کدام صفحه ابر بیشتری وجود دارد؟ سبز یا قرمز؟
کلام پایانی
در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین روش‌های آموزش مفهوم بیشتر و کمتر را به شما معرفی کنیم تا بتواند این مفهوم را در کمال راحتی به فرزند دلبندتان آموزش دهید!
همچنین سعی کردیم با آوردن ویدئوهای مکمل، به شما کمک کنیم راه‌های بهتری برای تدریس این مفهوم پیدا کنید!
ریاضیات لیمویی با تمرینات متنوع در کنار شماست تا مهارت‌های یاد داده شده به فرزندتان را در طول زمان بیازماید و آن‌ها را در ذهن او تثبیت کند.
کافیست همین حالا روی لینک کلیک کنید تا بتوانید دموی نرم افزار را ببینید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

یادتان نرود که سنین بین 3 تا 7 سالگی بهترین سن برای آموزش مفاهیم پایه‌ای ریاضی به کودکان است و می‌تواند آینده‌ی درخشان آن‌ها را تضمین کند!
پس از این فرصت طلایی غافل نشوید! 🙂

 

 

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5