3.7/5 - (10 امتیاز)

آیا شما هم از آن دسته پدر و مادرها هستید که می‌خواهید زود بفهمید که ضریب هوشی فرزندتان چقدر است؟
آیا این که فرزندتان در میان کودکان با ضریب هوشی بالا قرار بگیرد برایتان مهم است؟
آیا تا به حال آزمون‌ها و تست‌های بسیاری را امتحان کرده‌اید و هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌اید؟
پس فکر می‌کنم این مقاله از سری مقالات ریاضیات لیمویی دقیقا برای شما نوشته شده است تا با کمکشان آموزش ریاضی به کودکان را بهتر یاد بگیرید.
ما در این مقاله قرار است به شما بگوییم که تست هوش بهتر است در کدام سن از کودک دلبندتان گرفته شود که نتیجه‌ی بهتر و قابل اعتماد تری داشته باشد!
همچنین با معرفی چندین تست معتبر خارجی می‌خواهیم بهترین تست هوش برای کودک شما را معرفی کنیم و در انتها نیز لینک این تست را در اختیارتان بگذاریم!
پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید!

هوش کودک در چه سنی خودش را نشان می‌دهد؟

علائم هوش و استعداد در کودکان، معمولا از همان سنین پایین و نوزادی خودش را به پدر و مادرها نشان می‌دهد!
برای مثال نوزادانی که از بهره‌ی هوشی بالایی برخوردارند؛ معمولاکمتر می‌خوابند و هوشیاری غیر معمول‌تر و بیشتری نسبت به سایر نوزادان دارند.
هرچه کودک شما بالغ‌تر و بزرگتر شود؛ علائم هوش بالا، خودش را بیشتر در او نشان می‌دهد و تشخیص هوش و استعداد ذاتی در او آسان‌تر است.
برای مثال، معمولا سطح کنجکاوی و انرژی کودکان نوپای باهوش نسبت به سایر کودکان بیشتر است و این دسته از کودکان همیشه انرژی بیشتری برای جنب و جوش و پرسیدن سوالات مختلف از شما دارند!
یکی دیگر از ویژگی‌های کودکان باهوش، این است که زودتر تمایل دارند به نقاط عطف رشد برسند و ممکن است زودتر از هم سن و سالانشان راه بیفتند و صحبت کنند!
البته این قضیه در بین تمام کودکان باهوش مشترک نیست و ممکن است یک سری از کودکان باهوش، اتفاقا دیرتر از هم سن و سالانشان به نقاط عطف رشد برسند.
برای مثال دیرتر راه بیفتند یا صحبت کنند!

تست هوش کودک سه ساله

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

تست هوش کودکان

مطالبی که در بالا گفتیم فقط در حد فرضیه‌هایی است که داشنمندان سراسر جهان با آزمایش بر روی میلیون‌ها کودک به این فرضیات رسیده‌اند؛ اما هیچ کدام از آن‌ها هنوز به نقطه نظر قطعی دست پیدا نکرده‌اند!
مثلا همین که گفتیم کودکان باهوش ممکن است زودتر از بقیه کودکان راه بیفتند و حرف بزنند؛ دقیقا عکس این قضیه هم برای ما اثبات شده است!
یعنی بسیاری از کودکان با استعداد، نمی‌توانند زودهنگام به نقاط عطف زندگیشان برسند و اتفاقا ممکن است از هم سالانشان عقب‌تر هم باشند!
به عنوان مثال برخی از کودکان با استعداد شروع به صحبت نمی‌کنند تا زمانی که دو ساله شوند!
نمونه تست‌های خارجی بسیاری برای تست این قضیه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها Wechsler Preschool و Primary Scale of Intelligence (WPPSI) هستند؛ اما هنوز نسخه‌ی ترجمه شده‌ی این تست‌ها در دسترس ما قرار نگرفته است اما تیم ترجمه‌ی سایت ریاضیات لیمویی در حال ترجمه‌ی این تست‌هاست تا در اسرع وقت این منابع ارزشمند را در اختیار شما قرار دهد! شما می‌توانید با ثبت ایمیل و شماره موبایل خود از آخرین اخبار تست هوش‌های کودک مطلع شوید!
برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید و با انواع بازی ریاضی برای کودکان آشنا شوید.

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

همچنین کودکان 5 تا 16 ساله می‌توانند هوش غیر کلامی خود را به کمک تست WISC-IV مورد آزمایش قرار دهند و نتایج تست را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار دهند!

تست هوش کودک 18 ماهه

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

آیا شما هم از آن دسته پدر و مادرها هستید که می‌خواهید زود بفهمید که ضریب هوشی فرزندتان چقدر است؟ آیا این که فرزندتان در میان کودکان با ضریب هوشی بالا قرار بگیرد برایتان مهم است؟ آیا تا به حال آزمون‌ها و تست‌های بسیاری را امتحان کرده‌اید و هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌اید؟

ریاضیات لیمویی

چرا می‌خواهید از کودکتان تست هوش بگیرید؟

حال سوال اصلی اینجاست که اصلا چرا می‌خواهید از کودکتان تست هوش بگیرید؟

فراموش نکنید که به عنوان یک پدر و مادر وظیفه شناس باید حواستان باشد که اگر تست‌ها نشان دادند که فرزند شما بهره‌ی هوشی بالایی دارد؛ نباید رفتارتان را با او تغییر دهید و با او فراتر از حد توانش رفتار کنید! و بهتر است مواظب اضطراب ریاضی در کودکان در هنگام تست گرفتن نیز باشید.
اما قضیه زمانی سخت‌تر می‌شود که این تست‌های هوش، ضریب هوشی کودک شما را متوسط نشان دهد!
زیرا طبق تحقیقات محققان تا سنین 6 یا 8 سالگی خیلی نمی‌شود به نتایج این تست‌ها اعتماد کرد.
یعنی ممکن است کودک شما یکبار در سن دو سالگی این تست را بدهد و ضریب هوشی او متوسط برآورد شود اما نمره‌ای که در 6 سالگی در این آزمون کسب می‌کند کاملا متفاوت باشد.
هرچه کودک از هوش بالاتری برخوردار باشد، در صورت انجام تست ضریب هوشی در سنین 8 سال یا بالاتر، احتمال اینکه به نمره‌ی سقف آزمون برسد، بیشتر است.

تست هوش کودکان پیش دبستانی

تست هوش کودک آنلاین

به طور کلی این که از کودکانتان در سنین مناسب تست هوش بگیرید؛ می‌تواند نتایج مفید و سودمندی را به دنبال داشته باشد.
اما نباید فراموش کنید تفسیر این تست‌ها از خود تست بسیار مهم‌تر است و اگر نتایج تست به درستی تفسیر نشود؛ نه تنها زدن تست نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت بلکه حتی ممکن است مضر نیز باشد!
والدین خوب همیشه بهترین چیزها را برای کودکان خود می‌خواهند؛ مخصوصا پدر و مادرهای امروزی که تمایل دارند برای فرزندانشان بهترین ابزار رفاه و رشد را فراهم کنند و از هیچ امکاناتی فروگذار نمی‌کنند!

انواع تست هوش کودکان

سنجش بهره‌ی هوشی کودکان معمولا به راحتی سنجش بهره‌ی هوشی بزرگسالان نیست!
پارمترها و آیتم‌های زیادی در سنجش تست هوش‌های کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرند و به صورت کلامی، عملی و مداد کاغذی متناسب با سن کودک بهره‌ی هوشی او را مورد بررسی قرار می‌دهند و هوش او را می‌سنجند.
در حال حاضر معروف‌ترین تست هوش‌های کودک که در ایران برای سنجش هوش غیر کلامی کودکان مورد استفاه قرار می‌گیرند تست هوش ریون و تست هوش کتل هستند که در ادامه خلاصه توضیحی از هر کدام در اختیار شما قرار می‌دهیم!

تست هوش کودک دو و نیم ساله

تست هوش کودکان ریون

تست هوش کودک ریون یکی از معتبرترین ابزارهای تست هوش کودک است که هوش غیر کلامی کودک را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد و ده ها سال در مراکز معتبر بر روی کودکان 5 تا 11 ساله آزمایش می‌شده است!

در این تست ماتریس‌هایی در مقابل کودک قرار می‌گیرد که کودک باید با نگاه دقیق به این اشکال و اشکال پایین‌تر در صفحه تشخیص دهد که کدام یک از اشکال، این ماتریس را تکمیل می‌کند.
ماتریس‌ها در ابتدا ساده هستند و به مرور، سنگین‌تر و سخت‌تر نیز می‌شوند.
زمان لازم برای اجرای تست ریون 30 دقیقه است.
در این تست استدلال انتزاعی و هوش سیال کودک که وابسته به ژنتیک است سنجیده می‌شود.

نشانه های کودک باهوش

  1. حافظه ی فوق العاده ای دارند.
  2. مهارت های خواندن را خیلی زود فرا می‌گیرند.
  3. در مورد محیط اطراف خود کنجکاو هستند.
  4. شوخ طبعی عجیبی دارند.
  5. توانایی درک موسیقی را دارند.
  6. در کنار یک بزرگتر پرحرف می‌شوند.
  7. استاندارد های بالایی دارند.

اگر کودک شما هر یک از توانایی های بالا را دارد به این معناست که کودک باهوشی دارید.
شما برای افزایش ضریب هوشی فرزند خود می‌توانید به مقاله ی افزایش هوش کودکان مراجعه کنید!

تست هوش کودکان کتل

تست هوش کتل نیز یکی دیگر از انواع تست هوش‌های مناسب برای کودکان است که هوش غیر کلامی آن‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد!
در حقیقت کتل معتقد بود که باید تست هوشی برای کودکان طراحی شود که بتواند هوش متعلق به فرهنگ ها، زبان ها، سطوح اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی مختلف را بدون تاکید روی چنین عواملی مورد بررسی قرار دهد.
این تست را ما بیشتر به والدینی پیشنهاد می‌کنیم که کودک دلبند آن‌ها، سنینی بین 7 تا 13 سال دارد.
پس اگر کودک شما بین 5 تا 7 ساله است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تست هوش ریون را برای کودک دلبندتان آزمایش کنید!

در نهایت شما باید این را بدانید که اکثر افراد موفق از بهره‌ی هوشی متوسطی برخوردار بوده‌اند!
و این یعنی درست است که بهره‌ی هوشی مهم است اما هوش تنها عامل موفقیت نیست و اگر شما تمایل دارید که فرزندتان بتواند اینده‌ درخشانی در جامعه داشته باشد و بتواند به موفقیت برسد؛ باید بر روی توانایی‌های دیگرش هم از کودکی کار کنید!
در نهایت سایت ریاضیات لیمویی، کامل‌ترین مرجع آموزش ریاضیات به کودکان در خدمت شماست تا با در اختیار گذاشتن انواع تست هوش‌های به روز همراه با تحلیل و بررسی نتایج و مشاوره‌ی رایگان در این مسیر در کنار شما باشد!
برای عضویت در سایت کافیست بر روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

  1. علائم هوش و استعداد در کودکان، معمولا از همان سنین پایین و نوزادی خودش را به پدر و مادرها نشان می‌دهد!
    برای مثال نوزادانی که از بهره‌ی هوشی بالایی برخوردارند؛ معمولاکمتر می‌خوابند و هوشیاری غیر معمول‌تر و بیشتری نسبت به سایر نوزادان دارند.
    هرچه کودک شما بالغ‌تر و بزرگتر شود؛

فراموش نکنید که به عنوان یک پدر و مادر وظیفه شناس باید حواستان باشد که اگر تست‌ها نشان دادند که فرزند شما بهره‌ی هوشی بالایی دارد؛ نباید رفتارتان را با او تغییر دهید و با او فراتر از حد توانش رفتار کنید

  • تست هوش کودک ریون یکی از معتبرترین ابزارهای تست هوش کودک است که هوش غیر کلامی کودک را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد و ده ها سال در مراکز معتبر بر روی کودکان 5 تا 11 ساله آزمایش می‌شده است
 
تست هوش کتل نیز یکی دیگر از انواع تست هوش‌های مناسب برای کودکان است که هوش غیر کلامی آن‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد!
در حقیقت کتل معتقد بود که باید تست هوشی برای کودکان طراحی شود که بتواند هوش متعلق به فرهنگ ها، زبان ها، سطوح اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی مختلف را بدون تاکید روی چنین عواملی مورد بررسی قرار دهد

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک