3.8/5 - (6 امتیاز)

اضطراب ریاضی در کوکان یکی از مشکلات شایعی می‌باشد که کودکان در حین یادگیری رایضای آن را تجربه میکنند.آیا کودک شما هم از آن دسته کودکان است که نسبت به حل مسائل ریاضی هیچ علاقه‌ای ندارد؟
یا وقتی با یک مسئله‌ی ریاضی مواجه می‌شود دچار استرس و اضطراب می‌شود؟
آیا نگران هستید که کودکتان به دلیل اضطراب ریاضی و نقص عملکردی که در یادگیری ریاضی دارد در آینده به مشکل بربخورد؟

اگر مسئله‌ی اضطراب ریاضی کودکتان شما را نیز مضطرب کرده است؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید تا ما دلایل اضطراب ریاضی در کودکان را برای شما توضیح دهیم و راهکارهایی برای کنترل و رفع این اضطراب، به شما ارائه دهیم تا آموزش ریاضی به کودکان با خیال راحتی‌تری انجام پذیرد.

اضطراب ریاضی چیست؟

در قدم اول ابتدا لازم است بدانیم اصلا این اضطراب ریاضی چیست و چگونه بین بچه‌های ما سر و کله‌اش پیدا شده است؟
اضطراب ریاضی در حقیقت یک احساس شدید استرس یا نگرانی است که زمانی که کودکان شما مجبورند یک تکلیف ریاضی را انجام دهند یا زمانی که معلمشان یک مسئله‌ی ریاضی را برایشان توضیح می‌دهد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند!
یا ممکن است حتی زمانی که خودشان را با هم‌کلاسی‌های موفق خود در درس ریاضی مقایسه می‌کنند این احساس به سراغ آن‌ها بیاید!
احساس تپش قلب، تنفس نامنظم یا دلهره و اضطراب شدید در هنگامی که با یک مسئله‌ی ریاضی مواجه می‌شوند از جمله علائم اضطراب ریاضی در کودکان است!

البته همه گاهی احساس اضطراب را تجربه می‌کنند؛ همه‌ی ما گاهی حتی با برخورد با یک موقعیت استرس زا، توانسته‌ایم عملکرد بهتری از خود نشان دهیم!
اما این اضطراب ریاضی از آن اضطراب‌های معمولی نیست و اگر ترس و استرس ریاضی در کودکانتان را درمان نکنید ممکن است این ترس باعث شود کودک شما به تدریج علاقه‌ی خود را به ریاضی  و مدرسه از دست بدهد؛
مسائل ریاضی را از روی عمد اشتباه حل کند؛
و یا حتی وقتی پاسخ درست مسئله را می‌داند از جواب دادن به سوال پرهیز کند!

محققان اعتقاد دارند حدود 3 تا 5 درصد از کودکان ترس از ریاضی را تجربه می‌کنند و هیچ کس هنوز نتوانسته دلیل قطعی برای این ترس را پیدا کند!
اما عوامل متعددی مانند ژنتیک خانواده در اضطراب ریاضی، یا داشتن تجربه های بد بسیار در حل مسائل و یادگیری ممکن است این اضطراب را در کودک شما تشدید کند!

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/iHEFK/vt/frame

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

ریشه ترس از ریاضی

هنوز شاید دلیل بسیار واضح و مشخصی برای اضطراب ریاضی پیدا نشده است!
اما بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند این ترس تا حدود زیادی به دوران کودکی فرد بازمی‌گردد!
نحوه‌ی آشنایی فرد با ریاضیات و صحبت‌هایی که پدر و مادر و مربیانش درباره‌ی ریاضی می‌کنند ممکن است عواملی باشد که ترس از ریاضی را در کودکان تشدید کند!
و انجام بازی ریاضی ممکن است به کنترل این ترس کمک کند.

اضطراب ریاضی از کجا شروع می‌شود؟

این اضطراب ریاضی از کجا شروع می شود؟ یکی از عوامل ممکن است این باشد که کودکان قبل از شروع مدرسه ارتباط مثبتی با ریاضی ایجاد نکرده اند. بلکه با خواندن ارتباط مثبت دارند. در حالی که والدین با کودکان کتاب می خوانند و به آن‌ها کمک می کنند تا مهارت های خواندن را توسعه دهند، انجام ریاضی برای سرگرمی با والدین در خانه تقریباً ناشناخته است.
وقتی بچه‌ها در مدرسه با ریاضیات مواجه می‌شوند، مفاهیم اغلب کاملاً جدید هستند و تنها پیش زمینه ای که دریافت می‌کنند پیام‌هایی است که ممکن است از دیگران دریافت کرده باشند، مانند این ایده که ریاضی واقعاً سخت است یا دختران در ریاضیات خوب نیستند. .
 
 

حساس‌ترین سن در شکل گیری اضطراب ریاضی سنین 3 تا 7 سال است و اگر می‌خواهید کودکتان گرفتار ترس از ریاضی نشود در این سن باید حسابی حواستان را جمع کنید و کودکتان را در قالب بازی و سرگرمی‌های جذاب با ریاضی آشنا کنید تا دچار اضطراب از ریاضی نشود! حالا شاید بپرسید که باید چه کار کنیم تا کودکمان دچار اضطراب ریاضی نشود؟ پیشنهاد ما برای شما ریاضیات لیمویی است!

ریاضیات لیمویی برای اضطراب ریاضی چه نقشه‌هایی دارد؟

ریاضیات لیمویی با طراحی جذاب‌ترین بازی‌های ریاضی مناسب سن کودکان، از سنین 3 تا 7 سال آن‌ها را با دنیای ریاضی آشنا می‌کند و در قالب بازی‌هایی جذاب و محیطی دوست داشتنی، مفاهیم ریاضی را به آن‌ها آموزش می‌دهد!
آن هم بدون آن که حوصله‌ی آن‌ها را سر ببرد و آن‌ها را دچار خستگی کند!
اگر شما می‌خواهید که فرزند دلبندتان از سنین پایین با ریاضیات، رابطه‌ای دوستانه داشته باشد و در آینده به ترس از ریاضی دچار نشود، او را با ریاضیات لیمویی آشنا کنید و با گذاشتن چند ساعت وقت در روز، آینده‌ی ریاضی او را تضمین کنید!
ما در ریاضیات لیمویی منتظر شما هستیم!

pdf اضطراب ریاضی

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

علائم ترس از ریاضی در کودکان

کودکانی که از ریاضی می‌ترسند و در حال تجربه کردن اضطراب ریاضیات هستند؛ معمولا تعدادی از نشانه‌های زیر را از خود بروز می‌دهند!
نقش اضطراب ریاضی در آینده‌ی کودک شما آن قدر زیاد است که باید به سرعت تشخیص داده شود و راهکارهایی برای رفع این اضطراب اندیشیده شود!
اگر این علائم را در کودکتان دیدید شاید باید کمی بیشتر حواستان را جمع کنید!

  • علائم حسی: احساس درماندگی، عدم اعتماد به نفس، ترس از اشتباه گرفتن مسائل
  • علائم جسمی: تپش قلب، تنفس نامنظم، عرق کردن، جویدن ناخن، احساس آشوب در معده، حالت تهوع
  • ناامیدی از حل مسائل ریاضی و ترس از عدم موفقیت
  • ندانستن اینکه از کجا باید سوال را شروع کند و ترس اینکه هرگز به جواب درست دست پیدا نکند!
  • گیجی و تمایل به ترک کلاس و محل و رفتن به خانه
  • استرس بسیار قبل یا بعد از پاسخگویی به امتحان
  • شدت گرفتن اضطراب تا حدی که دیگر تمایلی به گوش کردن به کلاس نداشته باشد!

اضطراب ریاضی در بین بزرگان

اگر فکر می‌کنید شما و کودکتان نخستین کسانی هستید که با اضطراب ریاضی دست و پنجه نرم می‌کنید یا فکر می‌کنید که اضطراب ریاضی فقط مخصوص انسان‌های کودن است؛ سخت در اشتباه هستید!
اسم مریم میزاخانی را که حتما شنیده‌اید؟
اولین ریاضی دان زن تاریخ که موفق به کسب جایزه‌ی فیلدز شد!
بله همین  نابغه‌ی ریاضی در دوران راهنمایی خود با اضطراب ریاضی دست و پنجه نرم می‌کرده است و اگر معلم دوران دبیرستانش دوباره او را به بازگشت به درس ریاضی تشویق نمی‌کرد شاید جهان از داشتن چنین نابغه‌ای محروم می‌ماند!
و استاد میرزاخانی، تنها نابغه‌ی ریاضی نبوده است که با اضطراب ریاضی دست و پنجه نرم می‌کرده است!
ریاضی‌دان معروف پتر شولتسه نیز در دورانی از زندگی خود در تمام زمان‌هایی که مجبور بوده با ریاضیات سر و کار داشته باشد کف دست هایش عرق می‌کرده و استرس و اضطراب عجیبی به سراغش می‌آمده که همان اضطراب ریاضی بوده است!
پس اضطراب ریاضی اصلا چیز عجیب و غیر معمولی نیست! بلکه مسئله‌ی بسیار شایعی است که حتی بسیاری از نوابغ را هم درگیر خود کرده است!

اضطراب در کودکان کلاس اولی

بسیاری از کودکان کلاس اولی دچار اضطراب جدایی می شوند . چیزهایی که روال عادی بچه ها را مختل می کند می تواند این احساسات را بدتر کند. به عنوان مثال، تغییرات مهم زندگی مانند طلاق، نقل مکان، یک خواهر یا برادر جدید یا یک بیماری همه گیر می تواند باعث شود کودک احساس کند که زندگی کمی کمتر قابل پیش بینی است – و کمی نگران کننده تر است. رفتن به مهدکودک یا مدرسه برای کودکانی که اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند می‌تواند دشوار باشد، و اغلب چیزی شبیه “ترس‌های شنبه” است که برخی بزرگسالان قبل از شروع هفته کاری به آن مبتلا می‌شوند.

علت ترس از ریاضی

10 راه برای کاهش اضطراب ریاضی در کودکان

حالا که  فهمیدیم ترس و اضطراب ریاضی دقیقا چیست و در بین کودکان چه مفهومی دارد؛
و همچنین فهمیدیم که با چه علائمی در کودکان دلبندتان خودش را نشان می دهد؛ زمان آن است که  با ارائه‌ی راهکارهایی سعی کنیم این اضطراب را در بین کودکانتان کم کنیم و آن‌ها را دوباره به درس ریاضی علاقه‌مند کنیم!
در اینجا با 10 روش بسیار فوق العاده برای مقابله با ترس ریاضی آشنایتان می‌کنیم:

چالش‌های ریاضی را برای آن‌ها عادی کنید!

کودکان شما باید بدانند تنها کسانی نیستند که در درس ریاضی به مشکل برخورده‌اند و نمی‌توانند مسائل را حل کنند!
اگر آن‌ها بدانند که هزاران کودک دیگر هم زمانی که یک مسئله‌ی ریاضی در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد دچار استرس و اضطراب می‌شوند این چالش‌ها برایشان عادی می‌شود و دیگر وحشت زده نمی‌شوند!
شما باید به کودکانتان یادآوری کنید که :”همه‌ی بچه ها می‌توانند ریاضی یاد بگیرند؛ فقط ما باید بدانیم که شما چگونه بهتر یاد می‌گیرید که همان‌گونه به شما درس دهیم!

بازی ریاضی کنید!

بازی‌های ریاضی معمولا برای کودکان بسیار جذاب هستند؛ چون بازی هستند و کودکان هم عاشق بازی‌هایی هستند که آن‌ها را سرگرم کند!
بازی‌های ریاضی همچنین می‌توانند  جذاب‌تر و کارآمدتر از برنامه‌ی درسی معمولی شما باشند!
این بازی‌ها چندین حس کودک شما را درگیر می‌کنند و سرعت یادگیری کودک شما را افزایش می‌دهند در عین اینکه اضطراب و ترس از ریاضی اصلا در این بازی‌ها به سراغ کودک دلبندتان نمی آید!

آن‌ها را تشویق به حل سوال کنید!

زمانی که کودک شما با دفتر و بند و بساطش به سراغ شما می‌آید و از شما می خواهد که مسئله‌ی ریاضی‌ای را برایش حل کنید لطفا کمی خوددار  باشید  و به جای اینکه مسئله را حل کنید و جواب کامل را به او بگویید سعی کنید او را راهنمایی کنید تا خودش به حل مسئله دست پیدا کند!
می دانم نگران نمره‌ای هستید که معلم قرار است به خاطر آن حل تمرین به فرزندتان بدهد؛
و یا شاید حوصله‌ی سر و کله زدن برای پیدا کردن جواب درست را نداشته باشید؛
اما این ظلم را در حق او نکنید و لذت حل مسئله را از او نگیرید!
اگر به کودکتان راهنمایی کنید و از او سوال‌هایی بپرسید که او را به حل مسئله نزدیک کند و بتواند خودش مسئله را حل کند اعتماد به نفس او را در حل کردن مسائل بالا برده‌اید!
او به این باور رسیده که خودش می‌تواند مسائل ریاضی را حل کند و دفعات بعدی که به مشکلی برخورد به جای اینکه فوری به سراغ شما بیاید ترجیح میدهد که خودش با مسئله کلنجار برود چون فهمیده که می‌تواند مسائل ریاضی را خودش حل کند!

کودکتان را به خاطر تلاشش تشویق کنید نه به خاطر موفقیتش

تحقیقات نشان داده‌اند کودکان زمانی می‌توانند به نفرت و اضطراب خود از ریاضی غلبه کنند که مورد تشویق والدین و معلمان خود در درس یاضی قرار بگیرند؛ آن هم نه به خاطر موفقیت در حل مسائل بلکه به خاطر تلاشی که برای حل مسئله از خود نشان داده‌اند!
ولو این که اصلا مسئله را هم نتوانستند حل کنند!
شما زمانی که با این طرز تفکر کودک دلبندتان را تشویق کنید و به او بفهمانید که تلاشش در حل مسئله چقدر مفید و ارزشمند بوده است کودک کم کم به خود باور پیدا می‌کند و می‌فهمد که ای بابا مثل این که این ریاضی هم این قدر که بزرگش میکنند ترسناک نیست!
و این گونه میتوانند کم کم به ترسش غلبه کند و موفق شود!

سرعت خود را کم کنید!

چه کسی گفته تمام مهارت‌های ریاضی را باید یک روزه به کودکتان آموزش دهید؟؟؟
به جای اینکه برای یاد دادن مفاهیم ریاضی به کودکان و پشت سر گذاشتن قطاری مبحث‌ها، عجله داشته باشید؛ بهتر است هر از چندگاهی از آن‌ها آزمون‌های برنامه ریزی شده بگیرید تا خودشان هم بفهمند که این چیزهایی که یاد گرفته بودند اصلا آن قدر سخت نبوده که بخواهند برایش اضطرابی هم داشته باشند!
پس سرعتتان را کم کنید و اتفاقا به رفع اشکال و بازبینی مسیر یادگیری آن‌ها بپردازید و تلاش کنید اگر مشکلی در این مسیر میبینید روندتان را عوض کرده و اشتباهات گذشته را دیگر تکرار نکنید!

نقاط ضعف را شناسایی کنید و برنامه بچینید!

ریاضی هم مانند خیلی دیگر از مسائل زندگی است که همه ممکن است در یادگیری آن‌ها نقاط ضعفی داشته باشند و همین نقاط ضعف روی همدیگر تلنبار شوند و باعث شوند تا اضطراب ریاضی به وجود بیاید!
و همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است!
پس پیش از اینکه این تلنبار شدن مشکلات ریاضی باعث شود کودکتان دچار استرس و اضطراب شود؛ بهترین کار این است که نقاط ضعف کودکتان در درس ریاضی را شناسایی کنید و با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و فیلم و بازی های مختلف سعی کنید این نقاط را پوشش داده و همه چیز را ختم به خیر کنید!

اضطراب ریاضی در دانش آموزان ابتدایی

از آن‌ها انتظارات واقع بینانه داشته باشید!

در هنگام آموزش ریاضی به کودکان از آن‌ها انتظار نداشته باشید که یک نابغه‌ی ریاضی باشند!
هیچ کدام از ما در زمان تحصیل خود نیز نابغه ی ریاضی نبوده‌ایم و هنوز هم شاید مشکلات بسیاری در استفاده از ریاضی در زندگی های روزمره‌مان داشته باشیم.
پس سطح انتظارات خود را پایین بیاورید و با انتظارات بی‌جایتان ترس و وحشت از ریاضی را در دل کودکان بینوایتان نیندازید!

از تکرار نترسید!

همه‌ی ما می‌دانیم که یادگیری مطالب ریاضی مانند زنجیر به هم وابسته است و باید مرحله به مرحله آموزش داده شود و خلائی در این بین وجود نداشته باشد!
بنابراین اگر مطلبی هست که کودکتان در آن ضعف دارد و آن را یاد نمی‌گیرد باید برای آن وقت بگذارید و ده‌ها و شاید حتی صدها بار آن را تکرار کنید!
زیرا وجود این خلاها یادگیری مراحل بعدی را نیز برای او مشکل می‌کند و ترس و اضطراب را در دل او می‌اندازد!
ما به عنوان والدین مدرسه در خانه ، این آزادی را داریم که به فرزندان خود تسلط را یاد دهیم ، نه این‌که آنها را به سادگی و با سطح کلاس جلو ببریم.
پس از تکرار یک سطح ریاضیات توسط کودک نترسید.

یک معلم خصوصی استخدام کنید!

گاهی اوقات داشتن چهره‌ای جدید ، نه چندان نزدیک به هم، می‌تواند به کودک مبتلا به اضطراب ریاضی انگیزه و تشویق بیشتری برای ایدگیری ریاضیات دهد!

به کودکانتان ایمان داشته باشید!

به کودکتان بگویید که  به توانایی او در یادگیری ریاضیات اطمینان دارید!
غالباً وقتی کودک احساس می کند که انگ “ریاضیات بد” از روی او برداشته شده است ، می‌تواند تمرکز خود را بیشتر بر روی یادگیری بگذارد. با تست هوش میتوانید از توانایی‌های کودکان مطمئن شوید.

توصیه‌هایی برای داشتن بهترین رفتار با کودکانی که اضطراب ریاضی دارند!

این توصیه‌ها بیشتر به درد معلمان و مربیان مهدکودک و حتی والدینی می‌خورد که از اضطراب ریاضی فرزندانشان آگاهند و باید با انجام دادن این رفتارها این اضطراب را در آن‌ها کاهش دهند:

  • جلسات یادگیری را کوتاه برگزار کنید و با دادن زمان‌های استراحت متمادی به کودکتان استراحت دهید!
  • بچه‌ها را به استراحت و بلند شدن تشویق کنید!
  • بچه‌ها را به گفت و گو از طریق حل مسئله تشویق کنید (یعنی کاری کنید در هنگام حل مسئله بلند بلند فکر کند و بفهمد که خودش همه چیز را می‌داند و دلیلی برای ترس وجود ندارد!)
  • به آن‌ها در آزمون‌ها وقت اضافی بدهید!

اضطراب در کودکان کلاس اولی

درمان اضطراب ریاضی کودکان

دانش‌آموزان اغلب از ریاضی می‌ترسند، زیرا نمی‌دانند که چگونه به موضوعات مرتبط در زندگی‌شان متصل می‌شود. آیا کودکان زیادی می شناسید که حرفه ای  ورزش می کنند،حیوانات خانگی دشته باشند یا دوست دارند آشپزی کنند؟ به همین دلیل کودکان زیادی هم علاقه مند به ریاضی نیستند . راه هایی را بیابید که علایق دانش آموز خود را در برنامه درسی اش بگنجانید اگر کودک شما عاشق فعالیت ورزشی است شمارش اعداد و کار با اعداد را در برنامه ورزشی او بگنجانید. اگر دانش‌آموز شما عاشق استفاده از فناوری است، هر زمان که لازم است، فعالیت‌های دیجیتال را نیز به کار ببرید. سعی کنید ریاضی در لحظات شیرین زندگی او دیده شود .

در نهایت شما باید بدانید که ترس از ریاضیات به این معنا نیست که اختلال یادگیری در کودکان وجود دارد!
بلکه بسیاری از نوابغ ریاضی هم بوده‌اند که با این عامل در طول زندگیشان دست و پنجه نرم کرده‌اند!
پیشنهاد ما به شما این است اگر کودک شما هم اکنون با اضطراب ریاضیات درگیر است که با اجرای توصیه‌های بالا سعی کنید به او کمک کنید تا بر استرس و اضطرابش غلبه کند!
اگر هم کودکانی دارید که بین 3 تا 7 سال هستند که بهترین سن برای پیشگیری از اضطراب ریاضی در آ‌ن‌ها را انتخاب کرده‌اید!
کودکان خود را با ریاضیات لیمویی آشنا کنید تا برای همیشه خیالتان را از بابت اضطرابی از جنس ریاضی که در آینده قرار است گریبان آن‌ها را بگیرد راحت کنید!
برای ثبت نام در ریاضیات لیمویی روی لینک زیر کلیک کنید!

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
  1. این ها تعدادی از راه هایی هستند که میتونین به کمک اون ها اضطراب ریاضی کودکانتون رو کاهش بدین و اون ها رو با ریاضی دوست کنین:

    1. بازی های ریاضی را امتحان کنید
    2. از ابزارهای روزمره ی دور و برتون برای آموزش ریاضی به کودکانتون استفاده کنین
    3. به کودکتون یاد بدین که اشتباه کردن توی محاسبات ریاضی طببیعیه و دلیلی نداره که مضطرب بشه

بادتون باشه شما و کودکتون تنها کسانی نیستین که اضطراب ریاضی رو تجربه کردن، پس راه های زیر رو برای مقابله با این اضطراب در نظر داشته باشین:

  1. سوال بپرسین
  2. گفت و گوهای ذهنی منفیتون رو دور برزیزین
  3. همیشه یادتون باشه بیشتر از یه راه برای حل یه مسئله ریاضی وجود داره

اضطراب ریاضی نشانه های فیزیکی و روحی زیادی دارد:

نشانه های روحی: احساس کمبود اعتماد به نفس، احساس ترس از اشتباه کردن

نشانه های فیزیکی: بالا رفتن ضربان قلب، تنفس نا منظم، عرق کردن، لرزیدن و…