3.8/5 - (5 امتیاز)

درک مفهوم اعداد و آموزش شمارش آن‌ها به کودکان، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان باید پیش از رسیدن به سنین پیش دبستانی فرا بگیرند و در آن ماهر شوند.
احتمالا شما هم مانند یک پدر و مادر به فکر و آینده نگر، در فکر این هستید که از استعدادهای ریاضی فرزندتان حداکثر استفاده را ببرید و او را به یک نابغه‌ی ریاضی تبدیل کنید!
یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای پرورش و تقویت استعداد فرزندتان، آموزش شمارش اعداد به آن‌هاست!
ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که از چه سنی بهتر است که آموزش شمارش اعداد را به کودکان دلبندتان آغاز کنید و همچنین قصد داریم 7 روش بسیار ساده و کارآمد را برای آموزش اعداد به شما معرفی کنیم!

پس اگر علاقه دارید بتوانید اعداد را به بهترین شکل و با به روزترین روش‌ها به فرزند دلبندتان آموزش دهید تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید!

آموزش اعداد به کودکان 3 تا 7 سال

آموزش اعداد به کودکان در این سن، کاری بسیار ساده است!
کافی است شما پدر و مادر گرامی بتوانید انگیزه‌ی لازم را به فرزندتان بدهید تا مفهوم اعداد را با فعالیت‌هایی که در روز انجام می‌دهند، درک کنند!
برای فهم مفهوم اعداد، ریاضیات لیمویی بستری را برای شما فراهم کرده که کودکان دلبندتان در قالب بازی بتوانند شمارش اعداد را فرا بگیرند و مفهوم اعداد را در محیطی جذاب و کودکانه تجربه کنند!
اگر می‌خواهید اعداد را با کمترین دردسر به کودکانتان آموزش دهید به لینک زیر سری بزنید!

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

البته شاید برایتان جالب باشد بدانید که کودکان شما ممکن است تا پیش از پنج سالگی بتوانند اعداد را بشناسند و آن‌ها را بشمرند اما در 5 سالگی و بعد از آن موفق به درک مفهومی که اعداد برای آن‌ها دارند می‌شوند.

آموزش شمارش 1 تا 5

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

از چه سنی آموزش اعداد به کودکان را شروع کنیم؟

راستش را بخواهید؛ اگر تا این جای مقاله آمده‌اید که ما بتوانیم یک سن مشخص برای آموزش اعداد به فرزندتان را در اختیارتان بگذاریم، باید بگوییم که نمی‌توانیم!
کودکان از همان ابتدای نوزادی با درک و استعدادی از ریاضیات متولد می‌شوند و به همین دلیل شما می‌توانید آموزش مفاهیم و ریاضیات را از همان سنین پایین به آن‌ها آموزش دهید و ذهن آن‌ها را با ریاضی آشنا کنید!

مثلا همین قضیه‌ی آموزش اعداد را می‌توانید از سنین یک سالگی به فرزندتان شروع کنید: با خواندن اشعار مختلف در مورد اعداد و نشان دادن اعداد با اسباب بازی‌ها و خوراکی‌های دور و بر کودکتان، کم کم او را با مفهوم عدد یک، دو، سه آشنا کنید!

اگر کودکی بین 3 تا 7 سال دارید و می‌خواهید مفهوم عدد یک تا 3 را به او آموزش دهید؛ پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا ویدئوی زیر را ببینید و سپس به سراغ خواندن بقیه‌ی مقاله بیایید!

چگونه مفهوم اعداد را  به کودکم آموزش دهم؟

در این بخش از مقاله با 7 روش کاربردی برای آموزش مفهموم اعداد به کودکانتان آشنا می‌شوید!

1. اعداد را با خواندن شعر به کودکتان بیاموزید!

بچه‌ها عاشق شعر خواندن و بازی کردن‌اند! در این سن و سال، شما اگر هم بخواهید مفهومی را به کودکتان آموزش بدهید؛ باید با شعر و بازی آن را همراه کنید!
اگرنه حوصله‌ی کودکتان را حسابی سر می‌برید!
سعی کنید شعرهای مختلف برای خواندن اعداد را حفظ کنید و آن‌ها را با ریتم برای کودکتان بخوانید تا او هم همراه شما یاد بگیرد!
حالا همراه با خواندن شعر سعی کنید تعدادی توپ و اسباب بازی هم در کنار دستتان داشته باشید تا بتوانید هماهنگ با خواندن اعداد، به تعداد آن هم در بین عروسک‌هایش اشاره کنید تا او علاوه بر این که یاد می‌گیرد عدد یک را با شما تکرار کند؛ مفهوم آن را هم به چشم خود ببیند!

یادگیری اعداد

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

2. آموزش شمارش اعداد را در کارهای روزانه‌تان بگنجانید!

سعی کنید در جریان کارهای روزانه‌ای که با کودکتان انجام می‌دهید، شمارش و مفهوم اعداد را به او آموزش دهید!
مثلا از کودکتان بخواهید در چیدن میز ناهار به شما کمک کند و در کنار هر بشقاب، دو قاشق یا چنگال قرار دهد!
یا مثلا می‌توانید او را مجبور کنید که تعداد سیب‌های توی ظرف میوه را بشمارد و تعدادی را که می‌بیند به شما بگوید!
یا اینکه از او بپرسید چند اسباب بازی گربه در میان اسباب بازی‌هایش دارد؟ از او بخواهید آن‌ها را از سایر اسباب بازی‌هایش جدا کند و برای شما بیاورد و بگوید چند تاست!
دقت داشته باشید که شما ممکن است بتوانید به کمک روش اول، به او شمردن اعداد را به ترتیب یاد دهید؛ اما این روش برای درک مفهوم اعداد کافی نیست و کودک شما باید بتواند بین آوازی که می‌خواند و مفهوم واقعی اعداد در زندگی ارتباط برقرار کند!

3. اعداد را در بازی‌های گروهی به آن‌ها آموزش دهید!

جالب است بدانید بچه‌ها وقتی با هم بازی می‌کنند؛ بهتر و بیشتر یاد می‌گیرند!
پس دوستانش را جمع کنید، آن‌ها را در یک دایره بنشانید و با تعیین کردن یک جایزه‌ی هیجان آمیز مانند یک عروسک یا خوراکی جذاب، از آن‌ها بخواهید به نوبت اعداد را بشمارند و به تعداد اعدادی که می‌شمارند دست‌هایشان را بالا ببرند!
می‌بینید که هم می‌توانید کاری کنید به کودکتان خوش بگذرد هم مفهوم اعداد را یاد بگیرد؟

4. از نقاشی برای آموزش اعداد استفاده کنید!

یکی از موثرترین راه‌ها برای آموزش اعداد به کودکتان این است که از او بخواهید نقاشی بکشد!
به نظرتان عجیب و غریب می‌رسد؟ بگذارید برایتان بیشتر توضیح دهم!
یک دفتر نقاشی در مقابلتان بگذارید و اعداد را در سر سطرهای مختلف بنویسید!
حال از کودکتان بخواهید که در مقابل هر سطر، عدد مربوط به آن سطر را برایتان نقاشی کند!
برای این کار می‌توانید یک قوطی رنگ انگشتی در مقابلش بگذارید و از او بخواهید برای مثال مقابل عدد 3 که رسید، سه تا از انگشت‌هایش را در رنگ فرو کند و در آن سطر قرار دهد!
در آخر که دفتر نقاشی رنگارنگ از کودکتان می‌بینید که توانسته اعداد را همراه با مفهومشان در نقاشی یاد بگیرد و تازه کلی هم خوش گذرانده!
اگر خواستید بهتر این روش را یاد بگیرید؛ پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر را تماشا کنید!

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی
بیشتر بخوانید:

شمارش اعداد

اکثر کودکان معمولا تا سنین چهارسالگی یاد میگیرند که تا 10 بشمارند.
البته این روند یادگیری معمولا برای بعضی از کودکان تا 5 سالگی هم طول می کشد.
در کل بهتر است شما نیز به عنوان یک پدر و مادر نمونه شمردن اعداد را از همان سنین کودکی به کودک دلبندتان آموزش دهید و اگر نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید تا اعداد و شمردن را به کودکتان بیاموزید، از روش هایی که در این مقاله خدمتتان معرفی کردیم استفاده کنید.

افزایش بهره هوشی کودک

آموزش اعداد ریاضی

حالا که تا این جای مقاله آمدید و اهمیت آموزش اعداد ریاضی به کودکان را فهمیدید؛ باید خدمتتان عرض کنم که فقط آموزش اعداد به کودکان مهم نیست؛ مهم تمرین و تکراری است ه پس از آن برای کودکتان وجود دارد.
یعنی ممکن است شما اعداد را به کودکتان بیاموزید و در همان لحظه یاد بگیرد اما اگر در مراحل بعدی برای او تکرار و تمرین نداشته باشید ممکن است تمام آموزش های شما را به فراموشی بسپارد.
برای همین ما در ریاضیات لیمویی محیطی را فراهم کرده ایم که کودک شما در قالب جذابترین تمرین ها با سرگرم کننده ترین محیط کاربری بتواند شمارش اعداد را تمرین کند تا به صورت کامل در ذهن او ثبت شوند.
برای مشاهده ی دموی نرم افزار به لینک زیر مراجعه کنید.

 

اگر هم نخواستید از رنگ استفاده کنید، می‌توانید از کودکتان بخواهید که مقابل هر عدد نقاشی بکشد.
مثلا مقابل عدد 3، سه تا گل را نقاشی کند!

5. آموزش اعداد با شمردن ماشین‌ها

هنگامی که با کودکتان در خیابان راه می‌روید از او بخواهید به ماشین‌‌هایی که در خیابان راه می‌روند دقت کند و تعداد ماشین‌های قرمز را برایتان بشمارد!
یا اینکه توجه او را به تابلوها جلب کنید و از او بخوااهید علائم و اعداد روی تابلوها را برایتان بخواند!
بعدها که فرزندتان نوشتن اعداد را یاد بگیرد و شروع به نوشتن مقادیر آن‌ها کند؛ این بازی‌هایی که شما در خردسالی با او انجام داده‌اید بسیار کمکش خواهد کرد!

یادگیری اعداد برای کودکان

6. نقطه‌ها را به هم وصل کن!

یکی از بازی‌های سرگرم کننده برای کودکان، همین بازی “نقطه‌ها را به هم وصل کن” است.
شما می‌تواند به کمک این بازی سرگرم کننده، مفهوم ترتیب اعداد را ر ذهن کودکتان جا بیندازید و با خواندن شعر همراه با وصل کردن نقطه‌ها هم به کودکتان کمک کنید یک نقاشی زیبا بکشد و هم اینکه ترتیب اعداد را یاد بگیرد!
کتاب‌های متعددی برای این بازی نقطه‌ای در بازار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید به کودکتان یاد دهید که چگونه باید به ترتیب اعداد را به هم متصل کند!
در آخر هم می‌تواند پس از وصل کردن نقطه‌ها، نقاشی کامل شده را رنگ بزند و از آن لذت ببرد!
اگر هم نخواستید این کتاب‌ها را تهیه کنید می‌توانید خودتان روی کاغذ شکلی را با استفاده از نقطه‌ها ترسیم کنید و سپس از کودکتان بخواهید اعداد را به ترتیب به هم وصل کند!
در آخر متوجه می‌شوید که این یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش اعداد به کودکان است!

7. آموزش اعداد به کمک بازی‌های ریاضی

سایت ریاضیات لیمویی این بار هم مانند همیشه به کمک پدر و مادرها آمده تا آموزش شمارش اعداد را در قالب بازی‌هایی جذاب و کودکانه و محیطی سرگرم کننده به کودک شما بیاموزد!
در ابتدای مقاله هم گفتیم که شمارش اعداد فقط خواندن به ترتیب اعداد با شعر نیست و کودکان باید با مفهوم اعاد به نوعی آشنا شوند!
و این اتفاقی است که در بیشتر مدارس و مهدکودک‌ها نیز به آن توجهی نمی‌شود و صرفا مربیان تلاش دارند تا با خواندن شعر ترتیب اعداد را به کودکان بیاموزند!
اما ریاضیات لیمویی بستری را برای شما فراهم کرده که کودکانتان در محیطی امن و کاملا ایرانی، بتواند با مفهوم بازی با اعداد آشنا شده و بتواند در قالب بازی‌های سزگرم کننده مهارت‌های ریاضی خود را افزایش دهد!
شما می‌توانید با تهیه‌ی اشتراک‌های ماهیانه، سه ماهه و شش ماهه و با پرداخت مبلغی بسیار جزئی، از مزایای سایت ریاضیات لیمویی برخوردار شوید و روند رشد ریاضی فرزندتان را در قالب نمودارهایی مشاهده کنید!

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا چند روش به روز و کاربردی را برای آموزش اعداد به کودکان به شما آموزش دهیم و به شما بگوییم که بهتر است از چه سنی آموزش شمارش اعداد را به آن‌ها شروع کنید!
در نهایت بهتر است بدانید که فرزندان دلبندتان، بسیار سریع یاد می‌گیرند و بهترین سن برای آموزش  ریاضی به کودکان، سنین 3 تا 7 سال است که اغلب والدین و مربیان اتفاقا از این سن غافل هستند!
معرفی اعداد با روش‌هایی سرگرم کننده و جذاب به آن‌ها کمک می‌کند تا در همان کودکی مفهوم شمردن را درک کنند و آن را به مفاهیم روزانه ربط دهند!
فقط توجه داشته باشید که هر کورک سرعت منحصر به فرد خود را برای یادگیری مفاهیم دارد و بنابراین از مقایشه توانایی‌های یادگیری کودکان جدا خودداری کننید!
در آخر سایت ریاضیات لیمویی را هم از خاطر نبرید و با کلیک بر روی دکمه‌ی زیر، بازی‌هایی را مشاهده کنید که می‌تواند مفهوم اعداد را بهتر به کودک شما آموزش دهد! 🙂

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

آموزش اعداد به کودکان

آموزش شمارش پول به کودک

آموزش شمارش پول به کودکان فعالیتی مهم و کاربردی است که به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های اساسی در مورد مدیریت پول و ریاضیات را در زندگی روزمره به دست آورند. این آموزش را می‌توان با استفاده از روش‌های ساده و سرگرم‌کننده از سنین پایین آغاز کرد. در اینجا چند پیشنهاد برای شروع این فرایند آورده شده است:

۱) آشنایی با اسکناس‌ها و سکه‌ها

به کودکان انواع اسکناس‌ها و سکه‌ها را نشان دهید و در مورد ارزش هر کدام توضیح دهید.

بازی‌هایی انجام دهید که کودکان باید نوع یا ارزش پول را حدس بزنند. 

۲) شمارش پول

استفاده از پول اسباب‌بازی برای شمارش و ساختن مبالغ مختلف.

با استفاده از سکه‌ها و اسکناس‌های واقعی یا اسباب‌بازی، با کودکان تمرین کنید تا مبالغ مختلفی را شمارش کنند.

۳) خرید و فروش بازی

یک فروشگاه بازی ایجاد کنید و به کودکان اجازه دهید با استفاده از پول اسباب‌بازی برای خرید اقلام استفاده کنند.

۴)مفهوم پس‌انداز

به کودکان یک قلک بدهید و آنها را تشویق کنید تا پول (واقعی یا اسباب‌بازی) را برای هدف خاصی پس‌انداز کنند.

۵) استفاده از برنامه‌های آموزشی

برنامه‌های موبایل یا تبلتی که به کودکان در شمارش پول و درک مفاهیم مالی کمک می‌کنند. 

آموزش شمارش پول و درک مفاهیم مالی از سنین پایین نه تنها به تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان کمک می‌کند بلکه آنها را برای تصمیم‌گیری‌های مالی هوشمندانه در آینده آماده می‌سازد.

آموزش اعداد به کودک ۴ ساله

برای آموزش اعداد به کودک ۴ ساله، می‌توانید از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و عملی استفاده کنید که علاقه آنها را به شمارش و اعداد جلب کند:

۱)شمارش اشیاء: اشیاء مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، میوه‌ها، یا دکمه‌ها را شمارش کنید.

۲)بازی‌های تخته‌ای و پازل‌های اعداد: برای تمرین شمارش و شناخت ترتیب اعداد.

۳)کتاب‌های آموزشی: استفاده از کتاب‌هایی با داستان‌ها یا شعرهایی درباره اعداد.

۴) فعالیت‌های هنری: نقاشی اعداد یا ساخت اعداد با خمیر بازی.

۵)برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی دیجیتالی: برای تشویق به یادگیری تعاملی اعداد.

این فعالیت‌ها را در قالب بازی و تفریح انجام دهید تا کودک بیشتر مشتاق یادگیری شود.

آموزش اعداد به کودکان در این سن، کاری بسیار ساده است!
کافی است شما پدر و مادر گرامی بتوانید انگیزه‌ی لازم را به فرزندتان بدهید تا مفهوم اعداد را با فعالیت‌هایی که در روز انجام می‌دهند، درک کنند!
برای فهم مفهوم اعداد، ریاضیات لیمویی بستری را برای شما فراهم کرده که کودکان دلبندتان در قالب بازی بتوانند شمارش اعداد را فرا بگیرند و مفهوم اعداد را در محیطی جذاب و کودکانه تجربه کنند!

راستش را بخواهید؛ اگر تا این جای مقاله آمده‌اید که ما بتوانیم یک سن مشخص برای آموزش اعداد به فرزندتان را در اختیارتان بگذاریم، باید بگوییم که نمی‌توانیم!
کودکان از همان ابتدای نوزادی با درک و استعدادی از ریاضیات متولد می‌شوند و به همین دلیل شما می‌توانید آموزش مفاهیم و ریاضیات را از همان سنین پایین به آن‌ها آموزش دهید و ذهن آن‌ها را با ریاضی آشنا کنید!

 
1. اعداد را با خواندن شعر به کودکتان بیاموزید
2. آموزش اعداد را در کارهای روزانه تان بگنجانید
3.از بازی های گروهی استفاده کنید

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5