3/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم مانند من کودک خردسالی در خانه داشته باشید؛ احتمالا آموزش مفهوم چپ و راست به او، برایتان چالش مهمی خواهد بود.
آموزش مفهوم چپ و راست به کودکان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های پایه‌ای است که آن‌ها باید یاد بگیرند و در آینده بسیاری دیگر از مهارت‌های دیگر ریاضیاشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد!
ما در این مقاله تصمیم داریم چند نمونه از بهترین و کارآمدترین روش‌ها را برای آموزش چپ و راست به فرزندتان معرفی کنیم و چندین بازی محبوب و دوست داشتنی هم برای یادگیری این مفهوم برایتان بیاوریم!
پس اگر علاقه دارید بیشتر بدانید و یاد بگیرید؛تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید!

کودکان از چه سنی مفهوم چپ و راست را درک می‌کنند؟

درک مفهوم ین که دست چپ با دست راست فرق دارد و نمی‌تواند پای راست را در کفش سمت چپی بکند؛ مفهومی است که تقریبا از اوایل سه سالگی ذهن کودک را مشغول می‌کند و او فقط می‌فهمد که چیزی در این بین وجود دارد که او نمی‌داند؛ البته هنوز نمی‌تواند درکش کند!
او کم کم شروع به شناختن جهت‌ها می‌کند و می‌فهمد نام هر جهت چیست و چرا دو دستش با هم فرق دارند.
شما بهتر است از همان ابتدای خردسالی و سه سالگی کم کم بازی‌هایی را با او شروع کنید تا جهت چپ و راست را کم کم در ذهنش جا بیندازید.
اما بدانید که گیجی در تشخیص جهت‌ها تا سن 6 سالگی در بین کودکان کاملا طبیعی است و شما باید صبر و حوصله داشته باشید تا بتوانید جهت‌ها را به طور مناسب به فرزندتان بیاموزید!

انیمیشن آموزش چپ و راست

اگر به دنبال روشی کارآمد و به روز برای آموزش مفهوم چپ و راست به کودکتان هستید؛ پیشنهاد می‌کنم تماشای ویدئوی زیر را از دست ندهید!
در این ویدئو تعدادی راه سریع و پرکاربرد برای آموزش مفهوم چپ و راست به کودک دلبند شما آورده شده است!

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

حالا که ویدئو را دیدید؛ بگذارید خدمتتان عرض کنم که راه‌های بسیار کارآمدتر و بهتری از آنچه که در ویدئو هم گفته شد برای آموزش مفهوم چپ و راست  به فرزندتان وجود دارد.
سایت ریاضیات لیمویی، با بهره بردن از به روزترین متدهای آموزش روز دنیا، بازی‌هایی را طراحی کرده است که کودک شما می‌تواند در قالب محیطی سرگرم کننده و جذاب و با تمرین‌های متعدد، آموزش چپ و راست را یاد بگیرد!
برای استفاده از امکانات سایت ریاضیات لیمویی کافیست در ماه مبلغ محدودی را به عنوان اشتراک ماهیانه پرداخت کنید و سپس از روند رشد و پیشرفت فرزندتان در یادگیری مفاهیم ریاضی لذت ببرید!
از طذیق لینک زیر می‌توانید دموی نرم افزار ریاضیات لیمویی را مشاهده کنید و راه‌های کربردی آموزش ریاضی به کودکان را ببینید!
برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

چگونه دست چپ و راست را تشخیص دهیم

برای کمک به کودکان در تشخیص دست چپ و راست، می‌توانید از دستبندها یا برچسب‌های رنگی استفاده کنید. روی دست راست یک دستبند یا برچسب با رنگ خاص (مثلاً سبز) بگذارید و به کودک توضیح دهید که این رنگ نمایانگر دست راست است. همین کار را با رنگ دیگری (مثلاً آبی) برای دست چپ انجام دهید. این روش به کودکان کمک می‌کند تا با دیدن رنگ، به سرعت دست چپ و راست خود را تشخیص دهند.

تشخیص سمت راست و چپ

برای تقویت توانایی تشخیص سمت راست و چپ، می‌توانید در فعالیت‌های روزانه مثل راهنمایی دادن هنگام رانندگی یا ورزش‌های گروهی، به کاربرد این مفاهیم توجه کنید. همچنین، می‌توانید از بازی‌ها و تمرین‌هایی استفاده کنید که نیازمند تشخیص سریع سمت راست و چپ باشند، مثل بازی‌های رقص یا یوگا که در آنها حرکات با دستورالعمل‌های سمتی اجرا می‌شوند.

مفهوم چپ و راست

مفهوم چپ و راست به درک جهت‌ها و توانایی تمیز دادن بین دو سمت متضاد بدن و فضای اطراف اشاره دارد. این مفهوم برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره و همچنین فعالیت‌هایی که نیازمند هماهنگی و دقت بیشتری هستند، مانند ورزش، رانندگی و نوشتن، حیاتی است. توانایی تشخیص چپ و راست در سنین پایین توسعه می‌یابد و از طریق تمرین و فعالیت‌های هدفمند می‌تواند تقویت شود.

6 روش کارآمد برای آموزش مفهوم چپ و راست به کودکان

خب حالا که اهمیت آموزش چپ و راست را به کودکان سه تا هفت ساله را درک کردیم و فهمیدیم که این مفهوم چه تاثیری در مهارت‌های ریاضی آینده‌ی فرزند دلبندتان خواهد داشت؛ نوبت به آن می‌رسد که تعدادی  راه سرگرم کننده را یاد بگیریم تا بتوانیم به کمک آن‌ها مفهوم چپ و راست را در بهترین و راحت‌ترین روش ممکن به کودکانمان بیاموزیم!

1. راست دست یا چپ دست بودن کودکتان را تشخیص دهید!

اولین موضوعی که در یاد دادن مفهوم چپ و راست به کودکتان باید بدانید؛ این است که دست یا پای غالب او را شناسایی کنید!
این یعنی تشخیص بدهید کودکتان در یشتر فعالیت‌های روزانه‌اش از دست چپش استفاده می‌کند یا دست راستش؟
و به عبارتی چپ دست است یا راست دست؟
تشخیص این کار هم اصلا دشوار نیست؛ کافیست شما به فعالیت‌های روزمره‌ی کودکتان دقت کنید و ببینید که مثلا ثاشق را با کدام دستش می‌گیرد و غذا می‌خورد؟
و یا اینکه اگر شی ای را به سمت او بگیرید؛ اول با کدام دستش تلاش می‌کند آن را از شما بگیرد؟
پس از آنکه دست غالب فرزند خود را شناسایی کردید، دقیقا روی یاد دادن همان جهت به او تمرکز کنید و سعی نکنید با آوردن نام جهت دیگر او را گیج کنید!
اینکه او یاد بگیرد کدام دستش دقیقا دست راست است؛ یعنی می‌تواند بفهمد که دست باقی مانده دست چپ است!

انیمیشن آموزش چپ و راست به کودکان

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

2. از کارهای روزمره برای آموزش مفهوم چپ و راست به او استفاده کنید!

حالا که متوجه شدید کودکتان چپ دست است یا راست دست، بهتر است از جزئی‌ترین کارها برای یاد دادن مفهوم چپ و راست به او استفاده کنید!
برای مثال هنگامی که دارید جوراب را به او می‌پوشانید از او بخواهید پای راستش را بالا بیاورد و با اشاره به پای او و جوراب به او بفهمانید که پای راستش کدام است و چگونه می‌تواند آن را از پای دیگرش تشخیص دهد!

3. از علائم استفاده کنید!

گاهی اوقات وجود علائم بر روی دست و پای کودک دلبندتان ممکن است بهترین راه آموزش چپ و راست به آن‌ها باشد!
مثلا اگر کودکتان خالی بر روی دست چپش دارد، می‌توانید از همین موضوع به عنوان یک امتیاز بزرگ برای یاد دادن مفهوم چپ و راست به او استفاده کنید و به او یاد بدهید دستی که روی آن خال دارد؛ دست چپ می‌نامند و …
حتی اگر کودکتان نشانه‌ی خاصی در بدنش ندارد؛ می‌توانید از برچسب یا یک رنگ خاص برای این روش استفاده کنید و مفهوم چپ و راست را به او بیاموزید!

4. او را قلقلک دهید!

یکی دیگر از راه‌های جالبی که به کمک آن می‌توانید مفهوم چپ و راست را به فرزندتان بیاموزید؛ این است که از او بخواهید دست یا پای راست خود را بالا بیاورد و او قلقلک دهید!
شاید این بازی، بازی ساده‌ای به نظر برسد؛ اما تاثیرات همین بازی ساده برای یادگیری چپ و راست در ذهن کودکتان آن قدر زیاد است که ممکن است باور نکنید!

5. از ترفند کفش استفاده کنید!

این یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواندی از آن برای آموزش چپ و راست به فرزندتان استفاده کنید.
مثلا می‌توانید نام او را روی یک کاغذ بنویسید و آن کاغذ را از وسط نصف کنید و نیمی از آن را در کفش راست بگذارید و نیم دیگر را در کفش چپ قرار دهید!
او در ابتدا ممکن است متوجه این بازی و هدفش نشود؛ در این مرحله باید برای او توضیح دهید که باید پایش را به گونه‌ای در کفش‌ها قرار دهد که بتواند اسم خودش  درست بسازد و او باید بداند پایی که در ابتدای اسمش وارد کفش می‌کند؛ پای راست نام دارد!
اگر فرزند شما هنوز توانایی خواندن و تشخیص اسمش را ندارد به راحتی از یک مقاشی می‌توانید در این ترفند استفاده کنید و با کشیدن یک نقاشی زیبا و دو نیم کردن آن، از او بخواهید پایش را به گونه‌ای در نقاشی قرار دهد که نقاشی را درست کند!
حتی یک ترفند دیگر بسیار ساده هم در رابطه با کفش می‌توانید به کار بگیرید!
این که کفش راستش را به رنگ قرمز و مثلا کفش چپ را به رنگ آبی درآوردی و مفهوم ارتبط این رنگ‌ها و جهت‌ها را برایش توضیح دهید!
یا مثلا در پای راستش جورابی به رنگ کفش کنید و در پای چپش هم جورابی هم رنگ با آن لنگه!
و از او بخواهید جهت‌های راست و چپش را درست تشخیص داده و کفش‌هایش را درست پایش کند!

آموزش چپ و راست به کودکان

6. دست خوشبو

کی دیگر از ترفندهای بسیار جالب و کاربردی برای آموزش مفهوم چپ و راست به فرزندتان این است که این بار تفاوت چپ و راست را با یک بوی خوب به او بفهمانید!
مثلا من ابتدای صبح از دخترم می‌خواستم دست راستش را بالا بیاورد و روی دست او از بالم لب توت فرنگی‌ای که عاشق آن بود می‌زدم.
دختر من عاشق این بود که در تمام طول روز دست را بالا بیاورد تا بتواند بوی توت فرنگی مورد علاقه‌اش را بشنود!

کلام پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا بهترین ترفندهای آموزش مفهوم چپ و راست را به شما مادر عزیز بیاموزیم تا بتوانید به کمک آن‌ها در کوتاهترین و لذت بخش‌ترین زمان ممکن مفهوم چپ و راست را به فرزندتان آموزش دهید!
با استفاده از هر کدام از این ترفندها به صورت روزمره و در کنار آن‌ها انجام دادن تمرین‌های سایت ریاضیات لیمویی می‌بینید که کودکتان رد طول مدت زمان کوتاهی، می‌تواند مفهوم چپ و راست را در کنار دیگر مهارت‌های ریاضی یاد بگیرد!
برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید! 🙂

 

 

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5