Rate this post

همه‌ی ما دوست داریم کودکانی باهوش داشته باشیم که شاگرد زرنگ کلاس باشد.
همه‌ی ما دوست داریم از کودکمان به عنوان باهوش‌ترین و با استعدادترین کودک دور و بر شناخته شود.
احتمالا شما هم دلتان می‌خواهد بچه‌ی باهوشی داشته باشید درست است؟ احتمالا پاسخ شما نیز مانند هر پدر و مارد دیگری، بله است.
اما به نظرتان باهوش بودن، ذاتی است یا اکتسابی؟ یعنی آیا راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها بتوانیم ضریب هوشی کودک دلبندمان را افزایش دهیم؟
باید به شما بگویم که در این مقاله تصمیم داریم در مورد همین موضوع بحث کنیم.
تحقیقات نشان داده‌اند با این که عامل IQ یا همان ضریب هوشی کودکان عاملی ارثی است؛ اما با انجام دادن تمرین‌ها و ترفندهایی می‌توانید ضریب هوشی کودکتان را افزیش دهید و کودکانی باهوش داشته باشید که سرعت یادگیری بالایی دارند!
پس اگر علاقه دارید تا در مورد این ترفندها بیشتر بدانید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

ضریب هوشی کودک چیست ؟

ضریب هوشی (IQ) یک معیار عددی است که از تست‌های استاندارد شده هوش برای ارزیابی قابلیت‌های فکری و عقلی افراد نسبت به جمعیت می‌آید. برای کودکان، همانند بزرگسالان، تست‌های IQ طراحی شده‌اند که سعی می‌کنند توانایی‌های مختلف ذهنی مانند حافظه، استدلال، درک زبانی و توانایی حل مسئله را ارزیابی کنند.

تست‌های ضریب هوشی برای کودکان معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مناسب سن آنها باشد، شامل بازی‌ها و مسائلی که بر اساس توانایی‌های شناختی متناسب با سن آنها است. این تست‌ها می‌توانند به شناسایی استعدادها و نیازهای آموزشی خاص کودکان کمک کنند و همچنین می‌توانند در تشخیص تاخیرهای توسعه‌ای یا نیازهای خاص آموزشی مفید باشند.

تفسیر نتایج ضریب هوشی باید با احتیاط انجام شود، زیرا ضریب هوشی تنها بخشی از توانایی‌های شناختی و پتانسیل کلی یک کودک را اندازه‌گیری می‌کند و نباید به عنوان تعیین‌کننده تنهای توانایی‌ها یا آینده آنها در نظر گرفته شود. علاوه بر این، عوامل متعدد دیگری مانند محیط آموزشی، حمایت عاطفی و فرصت‌های یادگیری نیز در توسعه کامل استعدادهای یک کودک نقش دارند.

10 راه شگفت‌انگیز افزایش ضریب هوشی کودکان

حال که فهمیدیم با این که ضریب هوشی، یک عامل اکتسابی است اما با تمرین و انجام فعالیت‌های مشخصی می‌توانیم ضریب هوشی فرزندمان را بیشتر کنیم؛ چرا باید فرصنت باهوش بودن را از فرزند دلبندمان بگیریم؟!
در این جا به 10 روش و ترفند خارق‌العاده شااره می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید ضریب هوشی فرزندتان را افزایش دهید و سرعت یادگیری او را بالاتر ببرید!

ارتباط خوبی با فرزندتان داشته باشید!

یکی از مهم‌‌ترین خصوصیاتی که در بین کودکانی که ضریب هوشی بالایی دارند به چشم می‌خورند، این است که معمولا پدر و مادر این کودکان نقش حمایتگرایانه‌ای دارند و از کودک خود تحت هر شرایطی حمایت می‌کنند و برای او ازرش قائل هستند.
پس صرف نظر از این که کودک شما چه ضریب هوشی‌ای دارد که با خواندن این مقاله می‌خواهید آن را بالاتر ببرید؛ ابتدا توجه داشه باشید که پیش از افزایش ضریب هوشی، باید فرزندتان را از لحاظ روحی تامین کنید و شرایط را برای رشد و پیشرفت او فراهم کنید!

افزایش بهره هوشی کودک

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

اهمیت تغذیه سالم در افزایش ضریب هوشی کودک

یکی ازمهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر روی  افرایش ضریب هوشی کودک، اهمیت تغذیه‌ی سالمی است که او از نوزادی تا به اکنون داشته است.
در قدم اول سعی کنید تا حد امکان کودکتان را تا زمان لازم از تغذیه از شیر مادر محروم نکنید.
در قدم‌های بعدی و با رشد کودک هم سعی کنید که نسبت به تغذیه‌ی مناسب او دقت کامل را داشته باشید و نگذارید زیاد به خوردن هله هوله‌هایی عادت کند که هیچ ارزش غذایی برایش ندارند.
تجربه نشان داده است کودکانی که معمولا از تغذیه‌ی سالمی برخوردارند، سرعت یادگیری بالاتر و ضریب هوشی بیشتری نیز دارند.
پس از اهمیت تغذیه‌ی سالم برای فرزندتان غافل نشوید!

تقویت هوش کودک با موسیقی

یکی از مهم‌ترین ععوامل افزایش ضریب هوشی کودک، ارتباط او با موسیقی است.
طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه تورنتو، معمولا افرادی که از کودکی به نحوی با موسیقی در ارتباط بوده‌اند؛ در بزرگسالی به شخصیت‌هایی با ضریب هوشی و سرعت یادگیری بالاتری تبدیل شده‌اند.
پس برای کودکتان آواز بخوانید، کارتون‌های موزیکال پخش کنید و او را در یک کلاس موسیقی ثبت نام کنید که از کودکی با حقایق دنیای موسیقی خو بگیرد.
البته می‌دانم ممکن است اعصاب بر روی ساز کوبیدن‌های متوالی فرزندتان را نداشته باشید که دو ساعت متوالی برای شما سمفونی “اعصاب خردکنی” پخش کند!
می‌دانم و درک می‌کنم!
اما باید به او اجازه دهید موسیقی‌دان درونش را کشف کند تا بتوانید در آینده کودک باهوشی داشته باشید!

داروی افزایش ضریب هوشی کودک

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی

بگذارید کودکانتان عمیق شوند!

کودکان، معمولا بازی‌ها را زیاد جدی می‌گیرند و ممکن است در آن‌ها عمیق شوند. این اتفاق هرچه ان‌ها کم سن و سال‌تر باشند، بیشتر رخ می‌دهد.
و همین عمیق نگاه کردن به بازی‌ها، یکی از دلایل بالا رفتن درک و افزایش ضریب هوشی آن‌هاست.
البته به شرط این که توسط والدین محدود یا قطع نشود!
پس اگر این بار با کودکتان مشغول لگوبازی شدید و پس از 30 دقیقه حوصله‌تان سر رفت، به خاطر مشکل خودتان بازی او را قطع نکنید و بگذارید هر چقدر که می‌خواهد در دنیای ساختن خانه‌های رویایی خود عمیق شود و درباره‌ی آن‌ها رویا پردازی کند.

افزایش ضریب هوشی کودک

تشویق الکی نکنید!

کودکانتان را تشویق و ستایش کنید؛ آن هم به خطر کارها و تلاش‌هایی که از خود نشان می‌دهند؛ نه صرفا برای این که قربان صدقه‌اش بروید!
سعی کنید عمل و تلاش را ستایش کنید، نه کودکتان را.
به جای اینکه بگویید “تو دختر خوبی هستی”… بگویید “من عاشق روشی هستم که اسباب بازی هات رو برداشتی و کنار میذاری!.”
اینکه الکی از کودکتان تعریف کنید؛ آن‌ها را سردرگم می‌کند و تاثیری منفی بر روی عزت نفس آن‌ها می‌گذارد.
پس بدون آن که بدانند به خاطر چه موضوعی ستایش می‌شوند، آن‌ها را تشویق نکنید! بلکه به خاطر تلاش و کارهای ارزشمندشان او را تحسین و تشویق کنید!

چربی‌های رژیم غذایی را افزایش دهید!

همان‌طور که احتمالا می‌دانید؛ درصد زیادی از مغز از چربی ساخته شده است و برای اینکه بتوانید ضریب هوشی کودکتان را افزایش دهید باید اطمینان داشته باشید که به میزان کافی چربی در رژیم غذایی او یافت می‌شود.
اطمینان از دسترسی بدن کودک دلبندتان به مواد سازنده صحیح برای رشد، به رژیم غذایی‌اش یک مکمل روغن ماهی درجه یک اضافه کنید و از آووکادو ، روغن نارگیل یا کره دور نشوید.
 

حافظه آنها را به چالش بکشید!

به چالش کشیدن حافظه‌ی کودکتان می‌تواند راه‌های زیادی داشته باشد!
شما می توانید با بازی‌ها حافظه‌ی او را به چالش بکشید یا این که به سادگی از آن‌ها بخواهید که به خاطر بسپارند.
وقتی از آنها در مورد روزشان در مدرسه می پرسید؛ از آن‌ها بخوهید در مورد وقایعی که در طول روز برایشان اتفاق افتاده برایتان حرف بزنند و ماجراها را به صورت کامل تعریف کنند.
اجازه ندهید آنها را با “من نمی دانم” معمولی از ماجرا رد شوند!
 

به آن‌ها اجازه دهید خودشان حلال مشکلاتشان باشد؛ حتی به سختی!

به آن‌ها اجازه بدهید تا خودشان مشکلاتشان را حل کنند و برای آن‌ها راه حلی پیدا کنند.
این که شما با به وجود آمدن هر چالش مانند یک پدر یا مادر ابر قهرمان وسط بپرید؛ هنر ماجرا نیست.
کودکان باهوش باید یاد بگیرند که از همان کودکی به توانایی‌های خود متکی شوند و بتوانند راه‌حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند!
حالا قرار نیست راه حلشان بهترین و بی‌عیب‌ترین ره حل ددنیا باشد. فقط شما او را بپذیرید و او را به خاطر راه حلی که پیدا کرده تشویق کنید نه اینکه بنشینید راه حلش را اصلاح کنید!
با این کار به صورت ناخودآگاه به او آموزش می‌دهید تا به هوش خود متکی باشد و باور کند که می‌تواند باهوش باشد!

به دنبال تجربیات جدید باشید!

مغز از طریق تجربیات جدید یاد می گیرد و رشد می‌کند.
پس وظیفه‌ی شما به عنوان یک پدر و مادر وظیفه‌شناس این است که تا می‌توانید فرصت تجربیات جدید را در اختیار فرزندتان قرار دهید و واکنش او را زیر نظر داشته باشید!
وظیفه خود را بر عهده بگیرید و به فرزندانتان، فرصتهای تعاملات بی نظیر و بدیع را بدهید.

با آن‌ها بخوانید؛ نه برای آن‌ها!
بیشتر پدر و مادرها تصور می‌کنند همین که پیش از خواب برای کودکشان کتابی بخوانند؛ کافیست!
اما صرف کتاب خواندن شما برای کودک دلبندتان، مغز او را به چالش نمی‌کشد!
حالا می‌پرسید باید چه کنید؟ باید با آن‌ها در خواندن همراه شوید! از آن‌ها بخواهید در کنار شما بنشینند و در هنگام کتاب خواندن با نگاه کردن به عکس‌ها داستان کتاب را حدس بزنند!
یا اینکه در هنگام رسیدن به قسمت‌هی حساس کتاب از او بپرسید: “به نظرت بعدش چی میشه؟” و با این کار قوه‌ی تخیل و خلاقیت کودک خود را به کار بیندازید!
 
افزایش بهره هوشی کودک

افزایش ضریب هوشی کودک به روش ریاضیات لیمویی

یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش ضریب هوشی کودک آن هم در سنین بین 3 تا 7 سالگی این است که بتوانید مفاهیم ریاضی را به او آموزش داده و با درگیر کردن او با مفاهیم و بازی‌های ریاضی، خلاقیت و ضریب هوشی کودک خود را برای درک مسائل بالا ببرید!
و برای این کار کدام درس خلاقانه‌تر و موثر تر از ریاضی می‌توانید پیدا کنید؟

ریاضیات لیمویی، اولین وبسایت آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان بین 3 تا 7 سال توانسته با الگوگیری از جدیدترین متدهای روز دنیا برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان، تعدادی بازی و تمرینات ریاضی را طراحی کند که کودک شما بتواند در محیطی جذاب و سرگرم کننده؛ فرصت تجربه‌ی درک مفاهیم ریاضی را داشته باشد!
ویدئوی زیر را ببینید!

حالا شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از تمام تمریناتی که در ویدئوی بالا دیدی استفاده کنید و به کمک آن‌ها ضریب هوشی کودکتان را افزایش دهید!

ضریب هوشی کودک ۷ساله

برای ارزیابی ضریب هوشی (IQ) کودکان ۷ ساله، معمولاً از تست‌های استاندارد شده‌ای استفاده می‌شود که برای این گروه سنی طراحی شده‌اند. این تست‌ها شامل مجموعه‌ای از وظایف و سؤالات هستند که برای سنجش توانایی‌های مختلف شناختی از جمله حافظه، توانایی حل مسئله، درک زبانی، و استدلال منطقی طراحی شده‌اند.

نتیجه این تست‌ها به صورت یک عدد ارائه می‌شود که ضریب هوشی کودک را نشان می‌دهد. این عدد با استفاده از میانگین و انحراف معیار مشخصی محاسبه می‌شود که در جمعیت کلی از افراد استفاده می‌شود. میانگین ضریب هوشی در جمعیت ۱۰۰ است، با انحراف معیار ۱۵. بنابراین، ضریب هوشی کودکان ۷ ساله می‌تواند بر اساس این معیارها مقایسه و تفسیر شود.

کلام پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم راه‌های افزایش و تقویت ضریب هوشی کودک را در خلاصه‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن برایتان بیان کنیم!
فقط شما پدر و مادر عزیز دو نکته را اصلا نباید فراموش کنید:
اول اینکه ضریب هوشی کودک ممکن است متغیر باشد و نتایج تست کودکتان در سه سالگی با پنج سالگی تفاوت کند؛ پس عجله ای برای باهوش شدن کودکتان نداشته باشید!
نکته‌ی دوم هم اینکه به جای اینکه تمرکزتان را بر روی عدد IQ ای بگذارید که نتایج تست به شما نشان می‌دهد؛ سعی کنید هوش کودکتان را در طی زمان تقویت کنید!
در هر صورت مسئله‌ی سلامت روان کودک اهمیت بسیار بالاتری از مسئه‌ی هوش دارد و همین طور که در دنیای امروزی می‌نیم بیشتر افراد موفق اتفاقا ضریب هوشی بالایی نداشته‌اند!
امیدوارم از خواندن مقاله لذت برده باشید! 🙂

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
بیشتر بخوانید:
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5