Rate this post

چگونه می توانم مشکل بدغذایی کودکم را اصلاح کنم؟ این سوالی است که برای بسیاری از والدین مخصوصا در سنین اولیه کودکشان برایشان پیش می آید.
تغذیه یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده زندگی و سلامتی کودکان است.
دروقع شما با بررسی اینکه کودکتان چه میخورد و چه نمیخورد میتوانید بسیاری از مشکلات موجود در بدنش را شناسایی و حل کنید!
از این رو در این مقاله ما سعی کردیم بد‌غذایی را تعریف کنیم و با عوارض و مشکلاتی که ممکن است برای کودک ما داشته باشد آشنا می‌شویم و در آخر راه‌کارهایی حل بدغذایی را به شما نشان دهیم.

بد غذایی چیست؟!

برای بررسی مسئله بد‌غذایی، ابتدا باید تعریفی از این موضوع داشته باشیم و بفهمیم که چه کودکی را باید بدغذا بدانیم و یا برعکس!
چرا که اغلب پدر و مادرها بدون دانستن تعریف درست بدغذایی کودک خود را بد غذا می نامند و برای این موضوع استرس دارند.
به کودکی بدغذا گفته می‌شود که به دلیل عادت‌های بد غذایی و غذا خوردن نادرست افزایش وزن داشته باشد و یا حتی کاهش وزن!
حالا اگر کودکمان از لحاظ جسمی کاملا سالم است و وزنش هم مطلوب است، ولی از خوردن غذا فراریست و یا هیچ میلی نشان نمیدهد، طبیعتا ممکن است کمی بعدتر دچار وزن نامطلوب شود و یا در سال‌های آینده در روند رشدش دچار اختلال شود!
مثلا بعضی کودکان فقط دوست دارند شیرینی‌جات بخورند.
بعضی‌هایشان سبزیجات را جدا میکنند.
بعضی دیگر گوشت را از غذایشان حذف میکنند!
اما خودتان بهتر از هرکسی میدانید که همه اینها بشدت برای رشدش مفید هستند و هیچ راه فراری نیست! باید با توجه به مراحل رشد کودک، از راهکارهای مناسب تغذیه‌ای استفاده کنید.

عاقبت توجه نکردن به تغذیه کودکان!

همانطورکه قبل‌تر اشاره شد بدغذایی سلامت و زندگی کودک را به خطر می‌اندازد به علاوه باعث ایجاد بسیاری دیگر از مشکلات هم هست.
از جمله این‌که می‌تواند درسال‌های بعد باعث شود کودک شما قدرت یاد‌گیری پایینی داشته باشد.
درواقع تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش ضریب هوشی و رشد قدرت یادگیری در کودکان درحال رشد است!
قضیه آنجایی جدی‌تر میشود که برخی از متخصصان تغذیه، بیماری آلزایمر را دلیل مصرف نکردن بعضی از ویتامین‌ها در سنین کودکی می‌دانند!
از دیگر مثال‌ها می‌توان به بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی مانند بیماری‌های  قلبی و عروقی، سرطان، چربی خون و دیابت اشاره کرد.
یعنی همه این بیماری‌ها، و یا حتی خیلی بیشتر از آن، در بزرگسالی افرادی را بیشتر مورد هدف قرار میدهد که در کودکی بدغذا بوده‌اند!
اما جای نگرانی نیست چراکه با راهکارها و ترفند‌های ساده‌یی می‌توان از این مسائل جلوگیری کرد.

دلایل بدغذایی در کودکان

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

راه‌حل‌هایی برای درمان کودکان بدغذا

فضای کودکانه برای غذا بسازید!

شما می‌توانید برای درست کردن غذای کودک خود سلیقه به‌خرج دهید!
مثلا طرح‌های مختلف بکارببرید یا از مواد غذایی با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید.
میتوانید با تخم‌مرغ‌های صبحانه توی بشقاب آدمک بسازید و یا سبزیجات را با چیزهایی مثل تربچه تزئین کنید!
ترفند دیگری که میتوانید به کار بگیرید این است که برای تهیه‌ی غذا، از خود کودک کمک بگیرید.
اجازه دهید خودش هم در چیدن غذایش شرکت کند و حتی به او اجازه دهید بشقابش را به یک تابلو نقاشی تبدیل کند! آن وقت شوق و ذوق بیشتری برای خوردن اثر هنری خودش خواهد داشت!
نکته دیگر اینکه سخت‌گیری را کنار بگذارید و اجازه دهید از هر ظرفی که خودش دوست دارد برای غذا خوردن استفاده کند.

کودکان از شما می‌آموزند!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توانید به آن توجه داشته باشید مسئله‌ی الگو گرفتن کودکان است.
آن‌ها از والدین خود خواهر و برادر و دوستان خود نحوه‌ی رفتار درست را در هرچیزی یاد می‌گیرند سعی کنید برای کودکان خود الگوی مناسبی باشید. از همان غذایی که برای خود درست میکنید به کودک خود هم بدهید و همه در کنار هم غذا بخورید. والدین باید سعی کنند سخت‌گیری بیش از حد برای آداب غذا خوردن نداشته باشند و نباید سعی داشت که تمامی آنچه که شما دوست دارید برای غذا خوردن رعایت شود.

برای غذا خوردن الگویی سالم داشته باشید

خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک و … در میان وعده و پیش از غذا باعث می‌شود در وعده های غذایی اصلی کودک به غذا بی‌میل باشد.
هرگز اجازه ندهید تنقلاتی مثل اینها جای وعده غذایی اصلی را بگیرد!

اجازه دهید با دوستانش غذا بخورد!

برای فرزند شما یکی از بهترین حس‌هایی که می‌تواند داشته باشد غذا خوردن بین کودکان هم‌سن و سال خودش است و این بی‌اشتهایی و بی‌میلی کودک را از بین می‌برد. اگر برای شما این امکان وجود دارد برای روحیه و سلامتی کودک خود این‌کار را انجام دهید.

فرزند خود را نسبت به این موضوع حساس نکنید

مدام درباره‌ی نحوه‌ی غذا خوردن او صحبت نکنید و برای دیگران توضیح ندهید چرا که کودک شما این مسئله را دوست ندارد. و ادامه‌ی این حساسیت نابجا باعث می‌شود شما برای غذا خوردن مدام بدنبال کودک خود راه بیفتید و حتی ممکن است او از قبل هم کم اشتها تر شود.

کودک بدغذا

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی
بیشتر بخوانید:

به زمان گرسنگی فرزند خود توجه کنید

سعی کنید هنگامی به کودک غذا دهید که گرسنه باشد. اگر گرسنه نباشد و او را مجبور به غذا خوردن کنیم از غذا زده می‌شود و باعث بی‌میل شدن و بی‌اشتهایی در کودک خواهد شد شما باید اجازه دهید تا کودک زمانی که گرسنه است ؛ غذایش را میل کند تا اشتها و علاقه اش به غذا بیشتر شود.

 برای غذا خوردن کودک نظم داشته باشید

نظم داشتن در اینجا منظور داشتن ساعت مشخص برای غذا نیست بلکه مثلا مکانی که برای غذا خوردن کودک انتخاب می‌کنید باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز هنگام غذا خوردن نشود‌ جلوی تلویزیون مکان مناسبی برای غذا خوردن نیست….
برای کودکتان میزان غذایی بکشید که بتواند آن را تمام کند. چرا که کودکان اگر بیش از ۱۰ دقیقه سر سفره بنشیند بی‌تاب می‌شود!

  کار را به کاردان بسپارید

در آخر اگر کودک شما به شدت بد اشتهاست و غذا نمی‌خورد بهتر است او را نزد متخصص تغذیه ببرید تا بهترین راه حل‌ها را در اختیار شما بگذارد. زیرا گاهی اوقات ممکن است علت بدغذایی کودک شما مشکلات گوارشی یا عفونتی و… باشد که باید به کمک متخصص حل شود.

کلام پایانی

پدر و مادر عزیز به این موضوع توجه داشته باشید که کودک شما از عواطف و احساسات شما به میزان بسیار زیادی تاثیر می‌پذیرد. . اگر شما  احساس اضطراب و نگرانی داشته باشید فرزند شما این ماجرا را کاملا متوجه می‌شود و این حس اضطراب همراه با ترس به کودک منتقل می‌شود و باعث بی‌اشتهایی و بی‌میلی وی به غذا می‌شود. پس تا جایی که امکان دارد تمام سعی خود را بکنید تا برای فرزندتان فضایی با آرامش و شادی بسازید تا هم او با لذت غذایش را میل کند و هم شما نگران نباشد.
و این نکته را هم به یاد داشته باشید که اشتها برای تمامی افراد و حتی برای یک فرد در سنین متفاوت یکسان است. برای یک کودک با توجه به سن او و میزان انرژی و فعالیتی که دارد مصرف غذایش متفاوت است به طور مثال در دو و سه سالگی معمولا فرزندان رشد کمتری دارند و در این دوران کمتر کودک غذای کمتری مصرف می‌کند. شما باید توجه داشته باشید که وادار کردن فرزندتان در این هنگام به غذا خوردن اشتباه است و میزان غذایی که مصرف می‌کند با توجه به سن کودک طبیعی می‌باشد.

اگر تجربه بی میلی و بی اشتهایی فرزندانتان را داشتید با ما به اشتراک بذارید تا دیگر والدین عزیز هم از تجربه های شما بهره مند شوند.

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5