5/5 - (1 امتیاز)

خب حالا می‌رسیم به یکی از مباحث جذاب آموزش مفاهیم ریاضیات به کودکان! آموزش مفهوم وزن!
البته بنده مطمئن نیستم که شما مادر و یا معلم گرامی تا چه حد دوست دارید درباره‌ی این موضوع صحبت کنید و به کودکانتان آموزش دهید!
اما جهت اطلاعتان باید بگویم که آموزش مفهوم وزن به کودکان یکی از زمینه‌هایی است که دیدگاه مورد نیاز کودک را به او می‌دهد تا اگر کودک شما در آینده در مدرسه با مفاهیمی مثل جاذبه و جرم آشنا شد؛ بتواند گلیم خودش را از اب بیرون بکشد.
ما در این مقاله قصد داریم مفهوم وزن را به زبانی ساده و کودکانه برای شما بیان کنیم تا به کمک آن بتوانید کودکان خود را با مفهوم وزن آشنا کنید!
علاوه بر آن تعدادی راه حل مفید هم برای معرفی مفهوم وزن به کودکانتان در این مقاله آورده شده است و تعدادی تمرین هم می‌توانید در لینک ریاضیات پیدا کنید!
پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید!

آموزش مفهوم وزن به کودکان

یکی از بهترین وسایلی که برای آموزش مفهوم وزن به کودکانتان می‌توانید از آن استفاده کنید؛ ترازوهای دو کفه‌ای است!
احتمالا اگر خاطرتان باشد ما هم در کودکی مفهوم وزن را با همین ترازوها یاد گرفته‌ایم.
حتی اگر خودش را هم ندیده باشید احتمالا عکسش را در کتاب‌‌های ریاضیتان حتما دیده‌اید.
به نظر ما بهترین وسیله برای این که بتوانید به کودکتان مفهوم وزن اشیا را بفهمانید و به او بگویید که کدام شی از کدام یکی سبک‌تر یا سنگین‌تر است همین ترازوهای دو کفه‌ای است.

نحوه‌ی آموزش مفهوم وزن به کودکان

برای شروع یکی از همین ترازوهای دو کفه‌ای که در بالا در موردش صخبت کردیمغ آن هم از نوع بچه‌گانه‌اش تهیه کنید و در اختیار کودکتان بگذارید.
سپس تعدادی اشیای متفاوت با حجم‌های یکسان و وزن‌های متفاوت هم تهیه کنید و به دست آن‌ها بدهید. در این مرحله می‌توانید از اشیایی مانند چوب پنبه، سنگریزه، قاشق، نان و باتری استفاده کنید و آن‌ها را در اختیار کودکتان بگذارید به طوری که حجم و شکل همه‌ی آن‌ها تقریبا در یک معیار باشند ولی وزن آن‌ها متفاوت باشد.
حالا به کودکتان اجازه دهید آن اشیایی را که به نظر وزن‌های یکسان دارند در کنار همدیگر قرار دهد و بتواند فرق وزن‌های متفاوت را از همدیگر تمییز دهد!

حقیقتش را بخواهید، مناسب‌ترین سن برای انجام این بازی سن بین 2 تا 3 سالگی کودکان است.
پس اگر کودک 2 تا 3 ساله‌ای دارید همین امروز دست به کار شوید تا بتوانید به کمک این بازی مفهوم شیرین وزن را به او بیاموزید و ذهنش را برای دریافت خلاقیت‌های ریاضی بیشتری آشنا کنید!
از طرفی این بازی آن‌ها را به صورت غیرمستقیم با مفهوم اندازه‌گیری نیز آشنا می‌کند.

آموزش مفهوم سبک و سنگین

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

آموزش مفهوم سبک و سنگین به کودکان

راستش را بخواهید برای آموزش مفهوم وزن به کودکان راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها را در بالا بررسی کردیم.
حالا می‌خواهیم شما را با یک بازی دوست داشتنی دیگر برای آموزش مفهوم وزن به کودکانتان آشنا کنیم!
البته در این بازی هم باز قرار است از همان ترازوی محبوب دوست داشتنی استفاده کنیم.
ولی این بار می‌توانیم برای آموزش مفهوم وزن از مقایسه‌ی اشیا استفاده کنیم.
برای مثال دو وسیله را در کفه‌ی ترازو می‌گذاریم که حتما یکی سنگین‌تر از دیگری باشد. حالا از کودک می‌خواهیم بفهمد که به نظرش کدام کفه‌ی ترازو سنگین‌تر ات و پس از دادن جواب، مفهوم تشخیص سبک و سنگین بودن و وزن را از روی ترازو برایش به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

کودک ب تشخیص این که کدام کفه بالاتر و کدام یک پایین‌تر است می‌تواند نسبت سبک یا سنگین بودن اشیا را تشخیص دهد و بین آن‌ها مقایسه انجام دهد.

آموزش مفهوم وزن به کودکان با بازی

حالا که توانستید کودکانتان را به صورت نسبی با معیارهای وزن آشنا کنید؛ نوبت به آن رسیده که به مرحله‌ی بعدی برویم.
حالا می‌پرسید مرحله‌ی بعدی چیست؟ مرحله‌ی بعدی یادگیری مقایسه و اندازه‌گیری وزن اجاسم به وسیله‌ی معیارهای قراردادی است.
حالا این معیار قراردادی را در ابتدا هر وسیله‌ای می‌توانید انتخاب کنید؛ مثلا می‌توانید از واشرهای بزرگ فلزی، سنگ‌هایی در اندازه‌های متفاوت و وزنه‌های ماهیگیری استفاده کنید.

پس از مدتی که کودکتان با این معیارها آشنا شد و توانست با آن‌ها اندازه‌گیری را انجام دهد به سراغ معیارهای استاندارد بروید و از وزنه‌های تعریف شده‌ی 50 گرمی و 100 گرمی استفاده کنید.
پس از آن هم می‌توانید به سراغ ترازوها بروید و برای کودکتان توضیح دهید که عددی که روی ترازو می‌بیند در حقیقت روش اندازه‌گیری غیر مستقیم و جذابی است که ما برای اندازه‌گیری وزن اشیا از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

کودکان دلبند شما پس از این که با مقیاس‌های وزن آشنا شدند، به این نکته پی می‌برند که ارتباط بین واحدها ارتباطی پیچیده است.
به همین خاطر این نسبت ها را فقط باید به شکل قراردادهایی که بین همه‌ی انسان‌ها وجود دارد، آموزش داد.

فیلم آموزش مفهوم وزن به کودکان

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی

آموزش مفهوم وزن به کمک شناوری در آب

یکی دیگر از راه‌های بسیار جذابی که می‌توانید مفهوم وزن را به کمک آن به کودکتان آموزش دهید و فرق بین اشیای سبک و سنگین را برای او توضیح دهید؛ شناور کردن اجسام روی آب است.
قطعا می‌دانید که اشیای سبک قرار است روی آب شناور بمانند و اجسام سنگین در اب فرو بروند.
پس می‌توانید تعدادی جسم هم حجم با وزن‌های متفاوت را پیدا کنید و با شناور کردن آن اجسام در آب، به کودکتان نشان دهید که با این که ممکن است ظاهر دو توپ یکسان به نظر برسد؛ اما یکی از آن‌ها سنگین است و در آب فرو می‌رود و دیگری سبک است و روی آب باقی می‌ماند.
پس اگر این بار دید که جسمی روی آب شناور مانده بداند که آن جسم، وزن سبکی دارد و جسم دیگری که به انتهای آب رفته، جسم سنگین ماست!

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که مفهوم وزن را به زبان ساده‌ای برای شما بیان کنیم تا بتوانید آن را به کودکانتان آموزش دهید.
از طرفی تعدادی راه حل ساده هم برای آموزش ترفندها برای شما در این مقاله آوردیم.
یادتان نرود که سایت ریاضیات لیمویی، اولین وبسایت رسمی آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان بین 3 تا 7 ساله است.
پس اگر می‌خواهید کودکتان در درس ریاضی آینده‌ی درخشانی داشته باشد؛ همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید تعدادی تمرین را برای افزایش هوش و خلاقیت ریاضی در فرزندتان ببینید!
و سپس اگر دوست داشتید در سایت ثبت‌نام کنید تا بتوانید از امکانات دیگر سایت نیز استفاده کنید و تمرین‌های بیشتری را در موضوعات متنوع‌تر حل کنید!

برای مشاهده‌ی دموی نرم افزار و ثبت نام لطفا روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید از امکانات ویژه‌ی ریاضیات لیمویی برای کودکان مطلع شوید!

مشاهده‌ی دموی ریاضیات لیمویی

همین حالا برای رشد ریاضی فرزندتان قدم بردارید!

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید!

افزایش ضریب هوشی کودک
بیشتر بخوانید:
به متنی که خواندید چه امتیازی می‌دهید؟
5/5