4/5 - (2 امتیاز)

اختلال یادگیری ریاضی در کودکان، یکی از مهمترین مسائلی است که این روزها پدر و مادرهای زیادی را با خود درگیر کرده است.
متاسفانه، هنوز بخش زیادی از جامعه از این اختلال و اثرات آن اطلاعی ندارند و از این رو پایین بودن سرعت یادگیری کودک در مفاهیم ریاضی و عدم درک آن‌ها را به کم هوشی کودک نسبت می‌دهند.
در صورتی که اتفاقا ممکن است کودکی بسیار باهوش به این اختلال دچار باشد و نتواند به رغم هوش زیادش مفاهیم ریاضی را به درستی درک کند و آن ها را یاد بگیرد.
اختلال ریاضی باعث می‌شود کودک نتواند مفاهیم ریاضی را به درستی درک کند و آن‌ها را یاد بگیرد.
حالا در این مقاله تصمیم داریم دقیقا برای شما تشریح کنیم که اختلال ریاضی چیست و چه موضوعاتی موجب پدید آمدن این اختلال در کودکان شما می‌شوند.
و سپس راه‌های درمانی برای کمرنگ کردن این اختلال در زندگی فرزندتان پیدا کنیم!
پس تا انتها با ما همراه باشید!

اختلال یادگیری ریاضی چیست؟

اختلال ریاضی این روزها، یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که کودکان و نوجوانان بسیاری را با خود درگیر کرده و عده ی بسیار زیادی به عوارض آن دچار شده‌اند.
اگر به زبان ساده بخواهم برایتان این اختلال را تعریف کنم باید بگویم کودکی که به این اختلال دچار است ممکن است هوش بالایی هم داشته باشد اما از پس یک محاسبه‌ی ساده‌ی ریاضی هم به راحتی برنمی‌آید.
این افراد به ضعف در استفاده از مفاهیم ریاضی و آموزش دچار هستند و پزشکان اصطلاحا اختلال آن‌ها را با نام دیس کلکولیا می‌شناسند.

همین حالا وارد سایت لیمویی شو و نرم افزار رو به صورت رایگان ببین!

لوگو ریاضیات لیمویی
اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

اختلال یادگیری ریاضی ابتدایی

یکی از عجیب‌ترین نکاتی که در رابطه با این اختلال وجود دارد این است که این اختلال در هر فرد ممکن است به شکل متفاوتی بروز پیدا کند و در دوره‌ی خاصی از زندگی فرد خودش را نشان بدهد.
از طرفی همه‌ی افرادی که به اختلال ریاضی دچار هستند دچار یکسری علائم مشخص نمی‌شوند و دیس کلکولیا در هرکس خودش را به شیوه‌ای متفاوت نمایان می‌کند.

اما خطرناکی ماجرا در اینجاست که اگر این اختلال در زمان درست تشخیص داده نشود و درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را در مسیر کار و تحصیل کودک در سنین بزرگسالی به وجود بیاورد.
پس حالا چه باید بکنیم؟

علائم اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

همانطور که گفتیم تشخیص اختلال یادگیری ریاضی در کودکان مختلف ممکن است به همین سادگی‌ها هم نباشد زیرا این اختلال عجیب و غریب خودش را به شیوه‌های گوناگونی به ما نمایش می‌دهد.
اما پس از تحقیق و مطالعات فراوان انجام گرفته بر روی کودکان مختلف که اختلال یادگیری ریاضی داشته‌اند؛ تقریبا تعداد زیادی از آن‌ها یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را از خود بروز داده‌اند:

  • کودک نمی‌تواند ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل ریاضی را به درستی درک کند و به تنهایی از پس حل آن برآید.
  • کودک نمی‌تواند پول را بشمارد.
  • کودک نمی‌تواند زمان را تشخیص دهد.
  • کودک از پس ساده‌ترین عملیات‌های جمع و تفریق (حتی اعداد یک رقمی) برنمی‌آید.
  • کودک نمی‌تواند از روی اعداد درست بنویسد.
  • کودک نمی‌تواند به درستی اعداد را بشمارد و ارزش یک عدد را درک کند.
  • کودک نمی‌تواند بگوید که اختلاف ساده‌ی بین دو عدد چند است.

نشانه‌های بالا نشانه‌های قطعی اختلال در یادگیری ریاضی نیستند؛ اما شاید با دیدن آن‌ها کمی بیشتر باید حواستان را جمع کنید و درصدی احتمال بدهید که کودک شما به اختلال یادگیری ریاضی دچار شده است و شاید بهتر باشد زودتر برای درمان او به فکر راه چاره باشید.

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی
اختلال یادگیری ریاضی مقاله

دلایل اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

هیچ چیزی در این دنیا بدون دلیل نیست و برای هر رویداد و اتفاقی دلیلی موجه و منطقی وجود دارد.
اگر کودگ شما هم به اختلال ریاضی دچار باشد یا کودکی را می‌شناسید که به این اختلال دچار است؛ قطعا دلایل وجود داشته که این اختلال در کودک مورد نظر شما به وجود آمده است.
حالا ما رد این بخش مقاله قصد داریم دلایل پدیدار شدن اختلال یادگیری ریاضی در کودکان را به طور خلاصه بشناسیم.
دلایل اختلال یادگیری ریاضی در کودکان عبارت است از:

  1. رشد شناختی: یکی از دلایل مهم پدیدار شدن اختلال یادگیری ریاضی در کودکان این است که این کودکان به صورت صحیح و کامل به رشد شناختی نرسیده‌اند. یعنی به عبارت دیگر کودک دلبند شما نمی‌تواند مسائل ریاضی، نظام‌های عددی و شیوه‌های شمارشی را درک کند و آن‌ها را با منطقش مطابقت دهد. این گونه است که دیگر درک مفاهیم دیگر ریاضی تقریبا برایش غیر ممکن است و به اختلال یادگیری ریاضی دچار شده است.
  2. مشکلات بینایی- فضایی: در این گونه موارد کودک در تشخیص ارزش مکانی اعداد،درک نقشه و هندسه و توانایی قرار دادن مرتب اعداد برای محاسبه به مشکل برمی‌خورد و از درک آن‌ها ناتوان می‌شود.
  3. مشکل حافظه‌ی ضعیف: تقریبا اصلی‌ترین علت پدیدار شدن اختلال یادگیری ریاضی همین حافظه‌ی ضعیف است که در برخورد با این مورد، کودک نمی‌تواند مراحل حلاجی و حل یک مسئله‌ی ساده‌ی ریاضی را به خاطر بسپارد.
    و این موضوع هرچه که بزرگتر می‌شود تاثر پررنگ تری در زندگی او از خود به جا می‌گذارد و مشکل اختلال یادگیری ریاضی را برای او به وجود می‌آورند.

کودکان دچار اختلال یادگیری ریاضی چه خطاهایی را مرتکب می‌شوند؟

اختلال یادگیری ریاضی ممکن است در بعضی کودکان اصلا نشانه‌ای نداشته باشد و کودک مبتلا به این اختلال به صورتی خیلی عادی به زندگی خود ادامه می‌دهد و هیچ کس هم نمی‌فهمد که این کودک مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی است.
اما خب طبق تحقیقات و بررسی‌های دانشگاه‌های معتبر دنیا،معمولا کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند یکسری خطاهای رایج را از خود بروز می‌دهند که می‌توانند به ما کمک کنند تا این کودکان را راحت‌تر تشخیص دهیم.

این خطاها عبارت‌اند از:

  • عدم تشخیص بزرگتر و کوچکتر بودن اعداد: معمولا کودکان مبتلا به این اختلال نمی‌توانند تفاوت ساده‌ترین اعداد را درک کنند و تشخیص بدهند که مثلا هفت از چهار بزرگتر است.
  • عدم توانایی حل مسائل:کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند ممکن است ساعت‌های متمادی را برای حل یک مسئله‌ی ساده‌ی ریاضی وقت بگذارندو بازهم از حل کردن ساده‌ترین مسائل عاجز باشند.
  • عدم درک مفاهیم پایه ریاضی: کودک مبتلا به این اختلال حتی توانایی درک ساده‌ترین مفاهیم پایه‌ای ریاضی را نیز ندارد و نمی‌تواند تفاوت بین ضرب و تقسیم و جمع و تفریق را تشخیص دهد.
  • بی‌دقتی: کودک به دلیل این که توانایی تشخیص فرآیندهای ساده و ابتدایی ریاضی را نیز ندارد، در حل مسائل بی‌دقتی می‌کند و گاهی ممکن است جای جمع دو عدد آن‌ها را از هم کم کند.

راه‌های درمان اختلال یادگیری ریاضی

حالا که کمی بیشتر با اختلال یادگیری ریاضی آشنا شدیم و فهمیدیم که کودکانی که به این اختلال دچار هستند چگونه ذفتار می‌کنند و معمولا چه خطاهایی را از خود نشان می‌دهند وقت آن است که به سراغ راه‌های درمانی برویم که بتواند این اختلال را در کودک دلبند شما درمان کند.

البته پیشنهاد ما برای این مرحله این است که اگر مشکوک هستید که کودکتان اختلال یادگیری ریاضی داشته باشد، ایتدا زا یک روانشناس و متخص کودک بهره بگیرید و سپس این تمرین‌ها را در کنار توصیه‌های پزشک به انجام برسانید!

حالا بگذریم و بیایید تعدادی از این راه درمان‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم:

با دومینو بازی کنید!

انجام بازی‌هایی که از دومینو استفاده می کنند به کودک کمک می کند تا مفاهیم ساده ریاضی را درک کند.
شما می‌توانید برای شروع از دومینو و تاس به عنوان ابزاری مستقل برای بازی استفاده کنید اما حواستان باشد که خیلی اصرار زیادی برای فهماندن اعداد و نشانه‌های روی دومینو و تاس برای کودکانتان نداشته باشید.
بلکه اجازه بدهید چشم آن‌ها به جای اعداد با سمبل‌های روی این وسایل آشنا شود و کم کم با آن‌ها احساس راحتی کند.
پس از این که از این مرحله گذشتید حالا می‌توانید به سراغ بازی‌های برویدکه بتوانید از مفاهیم اعداد روی این ابزارهای بیشتر استفاده کنید و ذهن کودکتان را کمی بیش از قبل درگیر کنید!

اصراری بر روش‌های سنتی نداشته باشید!

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که باید روش‌های سنتی و مرسوم را برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکتان کنار بگذارید و کمی بیشتر رو به شیوه‌های نوین اموزشی بیاورید.

در صورت امکان، برای یاد دادن مفاهیم ریاضی به کودکتان، با او بازی کنید تا بتوانید حقایق ریاضی را به او در قالب بازی آموزش دهید.
تقریباً همیشه بازی ها برای بچه ها جالب ترند. ابزی‌ها ریاضیات را به عنوان چالش‌های سرگرم کننده برای حل به جای مفاهیم خسته کننده برای حفظ آنها ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهی از دفتر و کتاب و کاغذ استفاده کنید؛ حداقل پیشنها می‌دهیم که اعداد مهم را در دستورالعمل ها و مسائل مختلف برجسته کنید.
به کودک خود اجازه دهید هنگام تکمیل تمرینات خود، از انواع مداد رنگی استفاده کند ، زیرا این کار به او کمک می‌کند راحت‌تر مسائل را یاد بگیرد و در ذهنش تثبیت کند.

بگذارید ببیند!

معمولا کودکان در این سن نیاز دارند برای درک مفاهیم انتزاعی و غیر قابل لمس، مثال‌های واقعی و عینی در محیط اطرافشان پیدا کنند.
پس برای آموزش مفاهیم ریاضی فقط به دفتر و کتاب استناد نکنید و مثال‌هایی از دنیای واقعی پیرامونشان برایشان بزنید تا با چشم ببینند و در ذهنشان بماند.
برای آموزش مسائل از اسباب بازی‌هایش کمک بگیرید و با آموختن هر مطلب ریاضی سعی کنید مثال واقعی آن را در دنیای اطرافش نشانش دهید!

زبان ریاضی را به او بیاموزید!

والدین باید هنگام حل مسئله یا مفهوم جدید ریاضی ، کودک خود را به بلند صحبت صحبت کنند. کودکانی که با ریاضیات دست و پنجه نرم می کنند ممکن است مهارت های زبانی خوبی داشته باشند که می تواند به سهولت روند ریاضیات کمک کند. بهتر است کودکان چندین مترادف برای اصطلاحات مختلف ریاضی یاد بگیرند. به عنوان مثال ، هنگام بحث در مورد مشکلات جمع ، آنها می توانند از عباراتی مانند “به علاوه” ، “افزایش” و “بیشتر از” استفاده کنند. اصطلاحات اساسی را برای کودک خود توضیح دهید و به او اجازه دهید در مورد هر تعریف صحبت کند ، و معنی آن را از زبان خودش بیان کند.

کلام پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا یکی از مهم‌ترین مشکلات و اختلال‌های رایج این روزهای کودکان که همان اختلال یادگیری ریاضی است را با شما در میان بگذاریم و به شما بگوییم کودکانی که این اختلال را دارند با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.
همچنین دلایل و علت بروز این اختلال را نیز بررسی کردیم و در نهایت نیز تعدادی راهکار برای درمان این اختلال به شما معرفی کردیم.
فراموش نکنید که ریاضیات لیمویی همواره در کنار شماست تا با آموزش مفاهیم ریاضی در قالب بازی و محیطی سرگرم کننده؛ خیال شما را از بابت خلاقیت ریاضی فرزندتان راحت کند!
برای یک شروع لیمویی قوی، می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید!
ما در ریاضیات لیمویی منتظر شما هستیم!

تنها با یک کلیک از کودکت یک ریاضیدان کوچک بساز!

لوگو ریاضیات لیمویی